Hlavní obsah

MŠMT chystá úpravu financování asistentů pedagoga. Spolek reaguje otevřeným dopisem

Ministerstvo školství připravuje úpravu financování asistentů pedagoga ve školách. Spolek Učitelská platforma s plánem nesouhlasí, úřad chce podle něj omezit počet asistentů tak, že to poškodí školy s větším počtem handicapovaných dětí. Podle mluvčí ministerstva Anety Lednové resort návrh postupně upravuje, aby více zohlednil i množství žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v jednotlivých školách.

Foto: Libor Zavoral, ČTK

Ilustrační fotografie

Článek

Učitelská platforma, jak informovala její předsedkyně Petra Mazancová, vyzvala v otevřeném dopise ministra školství Vladimíra Balaše (STAN) ke zveřejnění toho, jak jeho úřad zamýšlí změnit financování a počet asistentů pedagoga ve školách.

Organizace testují nový kvalifikační program pro vzdělávání ředitelů škol

Věda a školy

Spolek uvedl, že byl v uplynulých měsících přizván k diskusi o úpravě systému a že s plánovanou změnou nesouhlasí. Jeho stanovisko podpořila také Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání (ČOSIV).

Současný stav návrhu už neodpovídá informacím, které má Učitelská platforma k dispozici.
Aneta Lednová, mluvčí MŠMT

„Z kusých informací, které máme k dispozici, vyplývá, že počty asistentských pozic, o nichž se uvažuje, by znamenaly dramatické snížení počtu asistentů ve školách, a to zejména v malých školách, které mají často zařazeno velké procento dětí s potřebou podpory,“ napsali zástupci platformy.

Do škol má nově přijít i „wellbeing“. Není jasné, jak to učit

Věda a školy

Na financování asistentů by podle nich pak sice bylo potřeba méně peněz a pozice asistentů by se stabilizovala, mělo by to ale negativní vliv na fungování společného vzdělávání handicapovaných s ostatními žáky v běžných školách neboli inkluzi, uvedli.

Zohlednění podílu potřebných žáků

Spolek poukázal na to, že handicapovaní mají ve výuce podle školského zákona nárok na podporu včetně asistenta pedagoga. Omezení počtu asistentů by bylo i v rozporu s mezinárodními úmluvami, ke kterým se ČR zavázala, jak dodala platforma.

Podle mluvčí ministerstva se na úpravě týkající se asistentů neustále pracuje. „Současný stav návrhu už neodpovídá informacím, které má Učitelská platforma k dispozici,“ upozornila Lednová.

Inspekce: Školy nedokážou rozvíjet nadané žáky, učitelé je často nepoznají

Věda a školy

V nových verzích se podle ní výrazněji zohledňuje podíl žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole. „Tím postupně směřujeme k větší podpoře proinkluzivních škol, ačkoli naším dlouhodobým cílem zůstává rozprostřít společné vzdělávání rovnoměrně na všechny školy,“ řekla.

Pracovní skupinu podle ní ministerstvo seznámí s novou podobou návrhu v nejbližší době.

Zástupci ČOSIV se hodlají k problematice zevrubněji vyjádřit příští týden.

Do online kurzu češtiny pro ukrajinské asistenty pedagoga se přihlásilo 900 lidí

Věda a školy

Podle statistik MŠMT každopádně pracovalo v minulém školním roce ve školách 29 188 asistentů pedagoga.

V ČR bylo loni 4238 základních škol. Chodilo do nich zhruba 965 tisíc žáků, z nichž 132 360 mělo speciální vzdělávací potřeby například kvůli zdravotnímu postižení, odlišnému mateřskému jazyku, problémům v rodině nebo poruchám učení či chování.

Ministerstvo školství spustilo telefonní linku pro dotazy na vzdělávání Ukrajinců

Věda a školy

Od roku 2016, kdy začala platit vyhláška o inkluzi, se počet asistentů ve školách víc než zdvojnásobil. V roce 2019 dostaly podle ministerstva běžné školy na asistenty z peněz na inkluzi 4,9 miliardy korun. V následujícím roce měly pro asistenty 6,2 miliardy Kč a loni ještě o miliardu víc.

Výběr článků

Načítám