Článek
„Ze začátku se k absolventské práci hlásili dva, možná tři žáci. Letos máme účast největší, museli jsme dokonce dělat takové malé výběrové řízení, protože zájemců bylo více a s ohledem na kapacity učitelů i vedení školy to bylo nutné omezit. Obhajovat tentokrát bude šest maturantů,“ popsal Novinkám Pavel Tomka, ředitel Evropské obchodní akademie Děčín, která svým žákům nabízí alternativní způsob maturitní zkoušky už od počátku testování.
Konkrétně na děčínské obchodce maturanti zpracovávají podnikatelský záměr. Spolupracují přitom s konkrétním podnikem nebo firmou. Tu si sami vyberou a osloví nebo jim při hledání kontaktu pomůže škola. Vznikla tak např. práce, ve které maturantka pro obchod s chovatelskými potřebami a zemědělskými výrobky vypracovala kompletní podklady pro vytvoření e-shopu.
Poprvé si alternativní podobu školní části maturity mohli někteří studenti vyzkoušet v roce 2022. Kromě obchodních akademií probíhá její pilotní testování také v oborech jako hotelnictví, elektrotechnika či strojírenství. Letos se k ní podle ministerstva školství přihlásilo 78 žáků ve 14 středních školách, které tuto možnost nabízejí.
Na své maturitní „bakalářce“ žáci pracují po celý poslední rok studia pod vedením některého z učitelů a také s pomocí oponenta. Nemůže se tak stát, že by práci někdo „spíchnul“ na poslední chvíli.
„Máme zpracovaný harmonogram, který ve čtrnáctidenních cyklech určuje, co mají žáci připravit. Tím jsou nuceni pracovat průběžně,“ objasnil Tomka.
Komplexní práci mohou žáci vytvářet i společně, pro každého však platí, že musí sám napsat alespoň 30 normostran textu (1 NS se rovná 1800 znaků), ať už pracuje ve skupině, nebo ne.
Školy čekají na novelu
Možná změna maturit je součástí dlouhodobé strategie MŠMT, která mimo jiné klade důraz na zvyšování kompetencí. Do zákona by se měla dostat jako součást balíčku tzv. velké školské novely prostřednictvím pozměňovacího návrhu z pera koaličních poslanců. Celá novela však stále čeká na závěrečné hlasování ve Sněmovně, které poslanci pevně stanovili na 28. května.
„Jsem velkým zastáncem alternativní maturitní zkoušky. Je vidět jasná snaha propojit vzdělávání s něčím konkrétním a praktickým. Je to přesně to, co potřebujeme a co v mnoha školách chybí,“ zhodnotil Tomka.
Výslednou práci mohou podle něj žáci dále využít a kupříkladu svůj byznysový plán sami realizovat nebo navázat další spolupráci s firmou.
Přesto není komplexní absolventská práce vhodná jako maturita pro všechny odborné školy a nemá současnou podobu zkoušky plošně nahradit.
„Komplexní profilová práce představuje náročnější a individualizovanější formu maturitní zkoušky. Umožnění tohoto způsobu maturity je plně v kompetenci ředitele školy, který nejlépe zná své žáky, pedagogický sbor a možnosti školy,“ upozornila mluvčí resortu školství Veronika Lucká Loosová.