KVÍZ: Co víte o světě dinosaurů? A poznáte je?

Dinosauři i různá další pravěká stvoření fascinují odbornou a laickou veřejnost dlouhodobě. Veleještěři inspirují i umění, ostatně zejména v Česku si např. můžeme vybavit pozoruhodný trikový film Karla Zemana Cesta do pravěku (1955). Zkuste si v našem kvízu, zaměřeném nejen na „poznávačku obrázků“, ověřit, jak dobře dinosaury znáte. A víte, kdy vyhynuli?

Tyrannosaurus rex na ilustračním obrázku

1. Začneme něčím snadnějším. Letos v dubnu se v dražbě ve Švýcarsku prodala za celkovou částku 5,5 milionu franků (v přepočtu přes 132 milionů Kč) kostra dinosaura. Jakého?
Foto: AP
2. Který z těchto dinosaurů nebyl býložravcem? Pomoci vám mohou i vizualizace a rekonstrukce jejich podoby.
3. Loni představili vědci v Peru unikátní nález lebky, kterou přisuzují tzv. basilosaurovi. Podle paleontologů lze tvora považovat za předchůdce současných...?
Foto: AP
4. Který z těchto tvorů nepatřil mezi ty suverénně největší?
5. Kdo se „usmívá“ na obrázku?
Foto: Jorge Blanco / Journal of Vertebrate Paleontology / Handout, Reuters
6. Které z těchto tvrzení není pravdivé?
7. Co je naopak jediné pravdivé tvrzení?
8. Jakého pravěkého ještěra vidíme na tomto starším obrázku?
9. Podle letošní studie odborníků působících v Belgii způsobil vymření dinosaurů po dopadu asteroidu prach. Vyplývá to z počítačových simulací následků dopadu planetky. Vzpomenete si, kdy k vyhynutí neptačích dinosaurů mělo dojít?
10. A na závěr trochu odlehčenější otázka z jiného soudku: kdo hrál ve filmovém sci-fi Jurský park (1993, režie Steven Spielberg) duchovního otce a majitele daného parku Johna Hammonda?

Tak co, máte všechny odpovědi zkontrolované? Pokud ano, vyhodnoťte si test.

KVÍZ: Co víte o naší Sluneční soustavě, hvězdách a astronomech?

KVÍZ: Jaká zvířata a rostliny jsou ohrožené a kterým hrozí přímo vyhynutí?