Hlavní obsah

Dítě v pohybu je to, které se učí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pravidelný a správný pohyb je pro rozvoj dítěte klíčový. Třídimenzionální proces učení propojuje prvky pohybu a rozvoje myšlení spolu s dovednostmi důležitými pro život dítěte. Program může být ideálním celostním cvičením pro děti již od čtyř měsíců. Do České republiky jej přinesli manželé Jana a David Mašátovi, když si před 13 lety otevřeli tělocvičnu pro děti The Little Gym.

Foto: archiv tělocvičny

Třídimenzionální proces učení se zakládá na tom, že děti baví.

Článek

Pohyb, mysl a sociálno. To jsou podle třídimenzionálního procesu učení tři nedělitelné aspekty, které jsou důležitou součástí správného rozvoje každého dítěte. Jedná se primárně o pohybový program, který je ale obohacen nejen o rozvoj myšlení dítěte, ale i učení důležitým životním dovednostem.

„Program týdenních lekcí se proměňuje a vždy v nich převažuje jiný prvek. Někdy je hodina více pohybová, jindy zase převažuje kreativita myšlení nebo učení se pocitům,“ vysvětluje koncept Jana Mašátová, instruktorka a majitelka pobočky zmíněné tělocvičny v Praze.

Svět je sám o sobě dost soutěživý a obstojí v něm hlavně děti, které mají zdravou sebedůvěru
Jana Mašátová, instruktorka a majitelka The Little Gym

Základní formou pohybu, kterou program využívá, je sportovní gymnastika. Díky ní u dětí dochází ke správnému fungování těla, jako je rozvoj pružnosti, síly, rovnováhy nebo koordinace. „Věříme, že základní gymnastika je efektivní a dává dětem dobrý základ,“ dodává Jana.

Proti obezitě hrou. Děti dostanou fitness náramky

Domácí

Kromě sportovního elementu se instruktoři snaží přispět i k rozumovému vývoji dětí, jako je např. zlepšení koncentrace, schopnosti naslouchat nebo porozumět pokynům, a to vše poté propojit s učením se dovednostem důležitým pro život. Těmi jsou třeba osamostatnění, budování sebedůvěry, začlenění do skupiny či smysl pro zodpovědnost.

„Učíme se pravidlům her. Děti musí nejdříve poslouchat lektory a vyčkat, než můžou začít. To pak děti využijí i ve škole nebo školce,“ zmiňuje Jana.

Foto: archiv tělocvičny

Manželé Jana a David Mašátovi

„Dítě bereme jako celek. Díváme se na každé ze všech úhlů a rozebíráme, proč někomu něco jde hůř a jak by se problém dal zlepšit. Jsou děti, které se bojí odloučení od rodičů, jiné jdou zase do všeho až moc po hlavě, i když jsou méně obratné. Na tom všem se snažíme s každým jednotlivě pracovat,“ uvádí na příkladu David Mašát.

Školní inspekce: Úroveň tělesné zdatnosti dětí se od 90. let zhoršila

Věda a školy

U dětí dochází při pravidelném pohybu a učení se těmto dovednostem třeba ke zlepšení koncentrace, soustředění a pozornosti. „Jsou schopny lépe naslouchat a porozumět úkolům, pamatovat si je, rozhodovat se nebo řešit různé úlohy,“ vysvětlují manželé Mašátovi progres, který u dětí vnímají v praxi.

Zakladatelem třídimenzionálního programu učení je pedagog a gymnasta Robin Wes, který první tělocvičnu otevřel ve Spojených státech v roce 1976. Nyní již existuje kolem 400 tělocvičen po celém světě.

Všechny tělocvičny se drží detailní týdenní metodiky, která je vypracována odborníky z řad pediatrů i dětských psychologů, aby rozvíjela děti úměrně jejich věku.

Děti by se neměly srovnávat

Velký důraz třídimenzionálního procesu učení je kladen na nesoutěžní prostředí. „U nás se děti nebodují a nesrovnávají s ostatními,“ vysvětluje přístup David.

V procesu učení není vítězů ani poražených. Každé dítě začíná jinde a s jinými schopnostmi. Je tedy důležité, aby překonávalo především své hranice. „Svět je sám o sobě dost soutěživý a obstojí v něm hlavně děti, které mají zdravou sebedůvěru, jsou stabilní a věří ve své schopnosti,“ objasňuje svůj přístup Jana.

Základní je pro dítě správná zpětná vazba a zdravá motivace. Naopak děti, kterým se často připomíná, že nejsou dost dobré, a jejich schopnosti se porovnávají s ostatními, mohou mít se sebedůvěrou problém. Důležitým aspektem je proto také edukace samotných rodičů, kteří často nevědomě svým přístupem dětem ubližují. „Rodičům nic nenutíme, ale ukazujeme jim, že to jde i jinak,“ dodávají manželé Mašátovi.

Odhalit potenciál dětí je možné i při běžné výuce, ujišťuje učitelka

Věda a školy

Klíčem k úspěchu je balanc

Do určitého věku je vhodné, aby dítě vykonávalo komplexní sport. Pohyb, který zahrnuje všestranný trénink a obsahuje jak prvky silové, tak i koordinační, je důležitý pro celostní vývoj dítěte a je vhodnou přípravou či doplňující aktivitou pro jiné sporty.

Děti by také neměly být sportem a kroužky přetížené. Důležitý je pro jejich rozvoj i volný čas, který stráví samy se sebou. „Hlavní je najít balanc, dítě dá samo najevo, pokud má dost,“ reaguje na problematiku Jana.

Třídimenzionální program učení je koncipován v pravidelných týdenních lekcích a děti jsou rozdělené do skupin podle věku. Tělocvičny mohou rodiče s dětmi momentálně navštěvovat v Praze, Brně a Ostravě.

Myšlenky na sebevraždu, deprese, sebepoškozování. Výzkum zmapoval problémy žáků na Ústecku

Věda a školy

Může se vám hodit na Firmy.cz: The Little Gym® Praha

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám