Dinosaurus měl stejný nádor kosti, jaký dnes sužuje lidi

Ottawa

Když vědci v kanadské provincii Alberta roku 1989 vykopali zkamenělinu dinosaura jménem centrosaurus, všimli si těžce deformované kosti na noze. Objev tehdy připsali zahojené zlomenině, z nových poznatků ale vyplývá, že šlo o nádor kosti - stejný, který dnes postihuje i člověka. Ze zvířete, které žilo před 76 miliony lety, to učinilo prvního známého dinosaura se zhoubným nádorem, píše agentura Reuters.

BEZ KOMENTÁŘE: Dinosaurus s nádorem kostiVideo: Reuters

Zhruba šest metrů dlouhý, býložravý centrosaurus žil v období křídy. Hlavu mu zdobil dlouhý roh a kostěný límec, podobně jako například známějšímu triceratopsovi.

Na jeho lýtkové kosti však vyrostl „nádor větší než jablko”, jak uvádí paleontolog David Evans z Královského ontarijského muzea v Torontu, který se na studii publikované v odborném časopise Lancet Oncology podílel.

Vědci se spletli. „Nejmenší dinosaurus“ je jen ještěrka

Konkrétně šlo o tzv. osteosarkom, tedy maligní (zhoubný) nádor patřící mezi primární kostní nádory. Vědci na to přišli díky speciálnímu skenování fosilie s vysokým rozlišením.

„Je to poprvé, kdy byl u vzorku dinosaurů diagnostikován osteosarkom - či jakýkoli zhoubný nádor,” cituje Reuters Sepera Ekhtiariho z McMaster University v kanadském Ontariu.

„Tento významný nález dokazuje, že dinosaury nezávisle na tom, jak velcí nebo mohutní se zdají, trápila řada stejných nemocí, které nalezneme u dnešních zvířat nebo u lidí, včetně rakoviny. Dinosauři nám připadají jako mýtické nestvůry, ale byla to skutečná zvířata, která stíhala ošklivá zranění a onemocnění,” doplnil k tomu Evans.

Zabila jej spíše přírodní katastrofa

Příčinou úmrtí pradávného plaza však pravděpodobně nebyla rakovina. Jeho tělo paleontologové objevili společně s pozůstatky stovky dalších centrosaurů, což naznačuje, že uhynul následkem přírodní katastrofy, jako například při záplavách.

Potvrzeno: Za vyhynutí dinosaurů může pouze asteroid

„Nádor sice tomuto jedinci mohl snížit pohyblivost, před útoky velkých predátorů ho však chránilo právě stádo,” domnívá se Evans.