Astronomové ukázali skutečnou barvu planet Uran a Neptun

Londýn

Obecné představy o tom, že nejvzdálenější planety Sluneční soustavy Uran a Neptun mají zelenou a temně modrou barvu, zformovaly snímky ze sondy Voyager. Podle vědců je ale skutečnost jiná. Nedávná analýza starých snímků odhalila, že jsme se celou dobu ohledně Neptunu mýlili.

Foto: Irwin et al./University of Oxford

Nově zpracované snímky odhalují skutečné odstíny Uranu (vlevo) a Neptunu (vpravo)

Od doby, kdy v roce 1986 sonda Voyager 2 prosvištěla kolem Uranu a roku 1989 kolem Neptunu a cestou pořídila jejich detailní portréty, astronomové přemýšleli, proč tyto dvě planety – ve většině ohledů extrémně podobné – měly tak nápadně odlišné barvy, připomíná server Science Alert.

V nové studii, publikované v prosinci 2023 v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (tzv. měsíční přehled britské Královské astronomické společnosti), astronomové překvapivě ukázali, že planety jsou si svou barevností velmi podobné a mají světlý zelenavě modrý odstín.

Nereálné zobrazení planet kdysi vzniklo kvůli použití barevných filtrů, které měly dát vyniknout některým detailům na jejich povrchu.

Webb pořídil nezvyklý snímek Neptunu. Po 33 letech pořádně vidíme jeho prstence

„Mezi Uranem a Neptunem je nepatrný rozdíl v odstínu modré, ale důležité je tu slovo nepatrný,“ citoval list The New York Times Leigha Fletchera, astronoma z univerzity v britském Leicesteru. Podle něj výsledky nového výzkumu pomůžou „uvést věci na pravou míru“.

Běžné barevné úpravy snímků

Neptun býval zobrazován jako temně modrý a Uran jako zelenomodrý, přičemž snímky planet pořídila při průletu kolem nich v 80. letech právě sonda Voyager 2. Fotografie obou ledových obrů se ale v době vzniku upravovaly zejména co do sytosti barev, aby na nich byly zřetelnější některé podrobnosti.

„V době vzniku se mezi planetárními vědci vědělo o tom, že sytost barev je uměle upravená, a obrázky byly zveřejněny s poznámkou, která na to upozorňovala, ale povědomí o tom se časem vytratilo,“ vysvětlil podle zpravodajské stanice BBC vedoucí výzkumného týmu Patrick Irwin z Oxfordské univerzity.

Prstence planety Uran už nejsou skryté. Webbův teleskop nabízí nový, detailní pohled

Barevné úpravy snímků vesmírných objektů jsou běžné, pracuje se s nimi kvůli tomu, aby fotografie byly pro lidské oko zřetelnější.

Odstín Uranu se mění v závislosti na ročním období

Nově astronomové kvůli přesné představě o barevnosti Neptunu a Uranu využili spektrograf na Hubbleově vesmírném dalekohledu a snímky z obřích teleskopů v Chile.

Vyčetli z nich mj. i to, že barevnost planety Uran se mírně mění v závislosti na ročním období a planeta má zelenější odstín v době, kdy je jeden z jejích pólů nakloněn blíže Slunci.

NASA už se sondou Voyager normálně komunikuje, anténa je ve správné pozici