Astronomové detekovali v trpasličí galaxii opakující se rádiový záblesk

Astronomové odhalili záhadný opakující se rychlý rádiový záblesk (tzv. fast radio burst, FRB) vycházející z trpasličí galaxie vzdálené tři miliardy světelných let. Podle nového výzkumu je tento vesmírný objekt ve srovnání s jinými detekcemi rádiových záblesků v posledních letech velmi „osobitý“, napsala s odkazem na vědce zpravodajská stanice CNN.

BEZ KOMENTÁŘE: Blikající signál z vesmíruVideo: Niu et al.; Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF; CFHT

Odborníci pod vedením čínského astronoma C.-H. Niue zjistili nové informace o zdroji rychlého rádiového pulzu FRB 20190520. Na rozdíl od většiny ostatních vykazuje aktivitu také mezi jednotlivými pulzy. Jde o teprve druhý známý zdroj FRB signálu s tímto chováním, tím prvním je signál FRB 20121102.

Podle badatelů by tyto dva signály mohly být způsobeny jiným fenoménem než ostatní.

Foto: Niu et al.; Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF; CFHT

Snímek pořízený observatoří Karl G. Jansky Very Large Array ukazuje objekt FRB 20190520, když je aktivní (červená barva).

Rychlé rádiové záblesky neboli FRB jsou milisekundové záblesky rádiových vln v kosmu. Samostatné rádiové „dávky” se vysílají jednou a neopakují se. Avšak opakující se rádiové výboje jsou známé tím, že vysílají krátké energetické rádiové pulzy vícekrát.

Vědci hodlají vysílat nový vzkaz pro mimozemšťany

Astronomům se sice už podařilo vysledovat některé rádiové signály zpět do jejich mateřských galaxií, ale skutečnou příčinu pulsů ještě nezjistili. Kdybychom se dozvěděli více o původu těchto jasných, intenzivních rádiových emisí, mohlo by to pomoci pochopit, co je způsobuje.

Radioteleskop FAST v horách čínské provincie Kuej-čou.

Co se týká aktuální studie, tak astronomové konkrétně poprvé detekovali objekt nazvaný FRB 190520, když 20. května 2019 uvolnil záblesk rádiových vln. Výzkumníci využili čínský radioteleskop FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), který disponuje největší anténou o průměru 500 metrů.

Přes 1600 obrovských explozí v jiné galaxii překvapilo astronomy

Jakmile provedli následná pozorování, tak si všimli něčeho neobvyklého – objekt vypouštěl časté a opakující se záblesky rádiových vln.

Z galaktického „předměstí“

V roce 2020 tým použil radioastronomickou observatoř Karl G. Jansky Very Large Array v americkém státě Nové Mexiko, aby přesně určil původ výbuchu, než se na něj vědci zaměří pomocí japonského teleskopu Subaru, který se spolu s jinými observatořemi nachází na hoře Mauna Kea na Havaji.

Radioastronomická observatoř Karl G. Jansky Very Large Array v Novém Mexiku.

Pozorování dalekohledem Subaru ve viditelném světle pak potvrdila, že původ výboje pocházel z okraje asi tři miliardy světelných let vzdálené trpasličí galaxie s označením J160204.31−111718.5.

Následná pozorování z USA rovněž pomohla odhalit perzistentní – stálou – aktivitu v rádiové části elektromagnetického spektra.

Teleskop Subaru na Havaji.

Studii publikovali minulý týden odborný časopis Nature.

Záhadné rádiové vlny z vesmíru se pravidelně opakují

Obrovské exploze rádiových vln, tzv. rychlé rádiové záblesky (fast radio bursts, FRBs), jsou signály vždy z jednoho místa v hlubokém vesmíru se zatím neznámým původem. Trvají pouhé milisekundy, mají komplexní strukturu, a i když se dosud neví, jak přesně vznikají, očividně pocházejí z velmi energetických událostí či objektů.
První FRB byl objeven teprve v roce 2007 – v archivních datech z roku 2001. Odhaduje se, že napříč celou oblohou by mohlo docházet až k desetitisícům podobných událostí denně. Některé signály se objevily pouze jednou, jiné se v čase opakují.
Mezi nejpravděpodobnější vysvětlení původu těchto signálů experti původně řadili neutronové hvězdy se silným magnetickým polem, tzv. magnetary. Pravidelně se opakující signál FRB 180916 však naznačil, že by mohlo jít o binární těleso. V úvahu připadají i další možnosti, např. kolize černých děr či neutronových hvězd, kolaps neutronových hvězd nebo kosmická vlákna. Mohlo by dokonce jít i o první detekovaný projev kvantové gravitace.
Mezi desítkami doteď zachycených FRB signálů se postupně tvoří několik kategorií: opakující se signály, perzistentní signály a ty, které nevykazují ani známky opakování, ani perzistence. Astronomové proto uvažují, jestli zdrojem nakonec nejsou tři různé fenomény, příp. zda se nejedná o jeden druh objektu v různých fázích vývoje.

Záhadné signály z vesmíru ve skutečnosti pocházejí ze Země