Článek
Brněnské hlavní nádraží ožilo v brzkém dopoledni, kdy České dráhy a. s. zahájily program pro veřejnost na 5. a 6. nástupišti, bokem hlavní výpravní budovy. Zároveň přijely dva zvláštní vlaky od Jihlavy a od Prahy. Ten pražský dovezl drážní činitele i zájemce z řad veřejnosti soupravou řady 680 Pendolino.
Na kolejích jste měli možnost vidět nejen nejnovější vozy, se kterými ČD nyní jezdí, ale i mnohé historické vozy a lokomotivy. Za ty nové například jednotky pro regionální dopravu RegioShark a RegioPanter, vlakovou soupravu, která vezla fotbalovou reprezentaci na Euro, nebo řídící vůz zvaný "Sysel."
Lokomotivy byly v Brně hojně zastoupeny, z parních skvostů nejen z naší republiky se účastnily stroje řady 475.101 "pětasedma, Šlechtična" z roku 1947, 475.196, 310.223 "Hrboun", tento stroj byl vyroben již v roce 1911 a dorazil z Rakouska, 475.179, 433.001 "Skaličák" z roku 1948 a parní lokomotiva 423.009 "Bejček" z roku 1922. Motorovou trakci reprezentovaly lokomotivy jako T478.3001, 478.4023 "Brejlovec", T478.1001, T478.1008 "Bardotka", T679.1529 "Sergej", T669.1172 "Čmelák", T466.0253 "Pilštyk" a T678.0012 "Pomeranč", který vedl nákladní vlak pro fotografy.
Za nejstarší vozy se v Brně, kromě tradičních "Rybáků", tedy vozů 3. třídy z 30. let, předvedl jistě mnohými obdivovaný vůz prezidenta Masaryka Aza80, stavěný na rychlost 140 km/h. Za zmínku stojí také poštovní vůz D-post z roku 1932. Z novějších vozů mohli návštěvníci vidět Aa1142, vůz 1. třídy z roku 1958, pro rychlost 140km/h, Da-Hráček, vůz z roku 1961, který prošel rekonstrukcí v roce 2009 a slouží na železničních akcích jako dětský koutek, Da-kinematovůz z roku 1961, rekonstruovaný v roce 2004, tento vůz nyní slouží jako kino, pro promítání filmů a prezentací a salon 001, salonní vůz prezidenta Gustava Husáka z roku 1969.
Po celou dobu konání akce z Brna vyjížděly zvláštní vlaky, vedeny právě zmíněnými parními lokomotivami. Dojet se dalo do Břeclavi, Pohořelic, Moravského Krumlova či Adamova. Pouze do Slavkova u Brna jel motorový vlak v čele s legendárním "Modrým šípem", tedy motorovým vozem M274.004 z roku 1934.
Některé z vlaků doprovázeli i cestující v dobovém oblečení z blanenského občanského sdružení Kolejová. Vidět jste tedy mohli drážního úředníka v černém obleku s buřinkou, dámu z konce století páry či prvorepubliková dítka. Motoráček zase přivezl pionýra, dívčiny z hnutí Hippies a průvodčího z 80. let minulého století. I kolem vystavených vozů se pohybovali společně se sdružením Kolejová, taktéž kostýmovaní lidé, avšak od ČD.
Celému dni přálo počasí, což se projevilo i na veliké návštěvnosti. Už nyní se můžeme jen těšit, kterépak město přivítá tuto vlakovou slávu za rok...



