Hlavní obsah

Akce Emporion. Finanční správa spouští zátah na e-shopy

4:45
4:45

Poslechněte si tento článek

Digitální stopa nelže, hlásí analytici Finanční správy a na konci srpna spouští ohlášenou kontrolu e-shopů. Některé provozovatele inspektoři podezírají, že nepřiznávají tržby, neplatí daň z příjmu a daň z přidané hodnoty. V první vlně mají spadeno na více než osm desítek internetových obchodů, u kterých prověří tři čtvrtě miliardy korun tržeb.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„S rostoucí oblibou rostou případy, kdy provozovatelé e-shopů nepřiznávají všechny své tržby,“ upozornila správa. Díky údajům od bank, zprostředkovatelů plateb či datům o návštěvnosti prodejních webů se inspektorům podařilo vytipovat obchodníky, u kterých existuje závažné podezření, že část příjmů před státem skrývají.

Akce nese název Emporion, ve starověku se tak označovalo městské tržiště nebo obchodní centrum.

O chystaných kontrolách informovala Finanční správa už v červenci, chtěla tak dát e-shopům prostor, aby tržby přiznaly. „Doporučujeme, aby si prověřily, že skutečně své příjmy z elektronického obchodování zdanily. Mohou se tak vyhnout sankcím, které jsou s doměřením daně spojeny,“ prohlásila generální ředitelka správy Simona Hornochová.

První fáze kontrol startuje na konci prázdnin. Inspektoři se v ní zaměří na provozovatele, kteří nepřiznávají žádné tržby ani se neregistrovali k DPH, přestože jim podle Finanční správy tato povinnost v minulosti „velmi pravděpodobně vznikla“. Celkem si správa vytipovala 85 e-shopů, u nichž má výše nepřiznaných tržeb činit 734 milionů korun.

Druhá fáze prověří podnikatele, kteří díky internetovým obchodům pravděpodobně dosáhli „významně vyšších tržeb, než které vykázali ve svých daňových přiznáních“.

Na e-shopy se Finanční správa zaměřuje už delší dobu. Internetové prodeje výrazně stouply během pandemie covidu při uzavření kamenných obchodů. Přestože v letech 2022 a 2023 přišlo ochlazení a pokles tržeb, zůstává velká část prodejů v online prostředí. S rozmachem internetových prodejů přibývá i případů, kdy obchodníci tržby nepřiznávají.

Dodatečné daňové přiznání

„Pokud si provozovatel e-shopu zpětně uvědomí, že některé příjmy opomněl přiznat, je stále možné situaci napravit. Klíčové je ale jednat dřív, než do hry vstoupí finanční úřad,“ upozornil advokát Jakub Šotník, specialista na daňové právo z kanceláře Rödl & Partner.

V takovém případě je nezbytné podat dodatečné daňové přiznání. „Jestliže jej podnikatel podá ještě před zahájením kontroly, nevzniká penále 20 procent z doměřené daně,“ řekl advokát.

Popsal také, kdy se provozovatel e-shopu stává plátcem DPH. Klíčové je, zda překročí stanovený obrat. Od roku 2025 platí dvě hranice: pokud roční obrat přesáhne dva miliony korun, stává se podnikatel plátcem DPH od 1. ledna následujícího roku. Pokud ale překročí 2 536 500 korun, je plátcem DPH okamžitě, od dalšího dne po překročení limitu.

„Od tohoto momentu musí e-shop odvádět DPH ze všech svých prodejů, což zásadně ovlivňuje cenotvorbu i výši marže,“ uvedl Šotník.

Co online prodejcům hrozí

Když si obchodník uvědomí chybu ještě před kontrolou a včas podá dodatečné přiznání, nezbavuje ho to povinnosti uhradit úrok z prodlení. Ten může být značný. I tady ale existuje možnost úlevy. „Když je daň včas doplacena a podnikatel splní další zákonné podmínky, lze požádat o prominutí úroku,“ vysvětlil Šotník.

Právě včasné a dobrovolné podání dodatečného přiznání podle něj může fungovat jako takzvaná účinná lítost – zákonem stanovený důvod, díky kterému je možné předejít sankcím a dalším právním postihům.

Pokud inspektoří zjistí, že provozovatel e-shopu krátil daň úmyslně a ve větším rozsahu, mohou předat věc policii. V krajních případech pak obchodníkům hrozí i vězení.

Digitální stopa ukazuje na podezřelé

Ke spuštění akce Emporion pomáhají Finanční správě data třetích stran. „Jedním z hlavních nástrojů jsou údaje od bank a platebních zprostředkovatelů. Když e-shop inkasuje platby kartou, přes QR kód nebo pomocí služeb jako GoPay či ComGate, zanechává po sobě digitální stopu. Tu je možné porovnat s tím, co obchodník uvádí v daňových přiznáních nebo kontrolním hlášení k DPH,“ přiblížil Šotník, kde inspektoři informace vzali.

Analytici Finanční správy tak porovnávají informace z různých zdrojů a hledají nesrovnalosti. Sledují veřejně dostupné informace – například návštěvnost e-shopu, jeho obrat na srovnávačích cen, objem zákaznických recenzí nebo celkovou viditelnost na trhu. Když je web aktivní a populární, ale ve výkazech se objevují nízké tržby, je to podezřelé.

„Finanční správa také pracuje s takzvanými benchmarky. To znamená, že porovnává e-shop s ostatními podniky v podobném segmentu. Kdo se výrazně vymyká normálu, může se dostat pod drobnohled,“ upozornil Šotník.

Výběr článků

Načítám