Hlavní obsah

Linka důvěry v Ostravě funguje nepřetržitě i v době epidemie

Novinky, Josef Zajíc

Lidi v České republice již téměř měsíc sužuje epidemie koronaviru COVID-19. Musí se podřizovat náročným omezením a téměř celý denní čas jsou doma. Děti nechodí do školek a škol. Někteří lidé jsou obecně citlivější a mohou situaci vnímat jako tísnivou.

Foto: Josef Zajíc

Vstup do centra Linky důvěry Ostrava. PhDr. Svatopluk Antoš.

Článek

V takových případech se lidé v Ostravě i v jiných místech České republiky mohou obrátit na Linku důvěry, která je anonymní. Funguje již třicet let. Pomáhá zvládnout psychickou zátěž pomocí týmu odborníků, kteří dovedou poradit ve velkém spektru otázek klienty na ně kladených.

Aktuálně v týmu Linky důvěry v Ostrava působí šestnáct odborníků. Děvět sociálních pracovníků se speciálním výcvikem v Telefonické krizové intervenci, pět psychologů, adiktolog a psychiatr.

„Lidé, kteří volají primárně na základě impulzu epidemie, se obávají skokového nárůstu epidemie jako v Itálii a její časové neohraničenosti. Mají svou strategii, jak se vyrovnat s omezením, kterou ale potřebují schválit a podpořit někým z venku, protože sami jsou nejistí. Nejčastěji volají lidé, kteří žijí osaměleji a často svým problémem nechtějí zatěžovat své děti nebo známé. Většinou potřebují podpořit,” uvedl vedoucí Linky důvěry Ostrava PhDr. Svatopluk Antoš.

Podle jeho slov začínají volat lidé, kteří by za normálních okolností nezavolali. V současné době je nárůst volajících za den asi o 15 až 20 procent. Mění se témata. Lidé volají kvůli závažné epidemii onemocnění COVID-19, z kterou si neví rady. Ptají se, kde sehnat roušku. Ptají se, zda mají či nemají jít na vyšetření nebo co vlastně mají dělat. Potřebují se zorientovat v této závažné situaci. Odborníci z Linky důvěry Ostrava jim radí.

Dobré je, když ti, kteří jsou v karanténě, si připraví denní, jasný program. Tedy například, kdy se budu dívat na televizní zprávy, kdy na nějaký film, kdy udělají nějaké domácí práce a podobně. A pak daný řád dodržují.

„Když volající klade spoustu otázek, musíme si s ním ujasnit, proč volá. Je třeba najít společnou řeč. Zvolit takový styl řeči, aby klient rozuměl a my mu mohli poradit. Jsou ovšem takoví, kteří volají opakovaně. Nejsou přesvědčeni, zda dobře radu pochopili. I v tomto případě musíme dát volajícímu další radu, které už porozumí,” doplnil Svatopluk Antoš.

Linku důvěry Ostrava poskytuje Městská nemocnice Ostrava, Psychiatrické oddělení, Ambulance klinické psychologie. Dotovaná je z rozpočtu Statutárního města Ostrava a Moravskoslezského kraje. Na telefonních číslech 596 618 908 a 737 267 939 jsou pracovníci linky důvěry připraveni poskytnou podporu a informace nepřetržitě ve všech dnech včetně sobot a nedělí po celých 24 hodin.

V roce 2019 se tu uskutečnilo zhruba 6 700 telefonických kontaktů. V současné době pravděpodobně hlavní vytíženost Linky důvěry přijde s tím, jak dlouho budou nouzová opatření a izolace trvat.

„Volat Linku důvěry v situaci, kdy jsme v izolaci a cítíme se stísněně, je v pořádku. I to může přispět ke snížení pocitu bezmoci, který se k takové epidemii může vázat,” dodal Svatopluk Antoš.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám