Hlavní obsah

Rusové ztratili Su-35 ve vzdušném boji se starší F-16. Pomohl švédský letoun včasné výstrahy

3:17
3:17

Poslechněte si tento článek

Rusko v sobotu ráno ztratilo svůj nejmodernější bojový letoun v řadové službě Suchoj Su-35. Přiznalo, že byl sestřelen. Podle německého analytika a novináře Juliana Röpckeho se to stalo při vzdušném boji a zasáhnout ho měla raketa AIM 120 AMRAAM vypuštěná z ukrajinské stíhačky F-16. Klíčovou roli měl při sestřelu hrát švédský letoun včasné výstrahy SAAB- 340 AEW, který monitoroval ruský vzdušný prostor.

Foto: Profimedia.cz

Suchoj Su-35 S

Článek

Letoun včasné výstrahy zaznamenal Suchoj Su-35, když byl ještě 200 až 300 km od hranice s Ukrajinou, napsal Bild. Sledoval ho, a jakmile se stroj přiblížil k hranici, předal informace pilotům dvou ukrajinských F-16. Ti vypálili na suchoj rakety vzduch-vzduch AIM 120 AMRAAM s dosahem asi 50 km.

Su-35 se pak zřítil asi 16 kilometrů od hranice u města Korenovo v Kurské oblasti. Pilot ruského letounu se katapultoval, uvedl ruský telegramový kanál Fighterbomber.

Obě ukrajinské stíhačky se bezpečně vrátily na základnu.

Foto: Air Force Command of UA Armed Forces

Ukrajinské letectvo sestřelilo ruskou stíhačku Su-35.

Kanadský pilot a letecký expert Mark Brooks na síti X uvedl, že klíčovou roli hrál právě Saab 340: „Švédský systém AWAS nyní detekuje v reálném čase ruská letadla ve vzdálenosti stovek kilometrů a navádí rakety vypálené z F-16. Su-35 dokonce ani nevěděl, že je pod útokem.“

Kanál Air Power uvedl, že pokud se potvrdí informace o zapojených letadlech – Ukrajinci je nekomentovali –, šlo by o přelomovou událost hned z několika důvodů. Byl by to vůbec první sestřel ruského letounu provedený ukrajinskými F-16. 

Foto: Profimedia.cz

Stroj včasné výstrahy Saab 340AEW

Je to také poprvé, kdy je potvrzeno, že Ukrajina už má švédské stroje včasné výstrahy Saab 340 AES. Švédsko je již předloni slíbilo, ale Ukrajina je dlouho nedostávala. Navíc se ukazuje, že má nyní Ukrajina k dispozici nějaký systém šifrované komunikace mezi stroji a výzbrojí, zřejmě jakousi obdobu systému NATO Link-16.

Hlavně by však z Nizozemska dodaná starší verze F-16 zlikvidovala mnohem modernější ruský letoun 4,5 generace. Nizozemské F-16A byly modernizovány v devadesátých letech na verzi F-16AM. I když je to tehdy dostalo na úroveň nejmodernějších verzí stroje, nyní je stíhačka považována za zastaralou.

To Su-35S je nejmodernější ruský bojový letoun v řadové službě. Tento derivát Suchoje Su-27 z osmdesátých let, jenž byl odpovědí na F-16, vzlétl poprvé v roce 2008. První sériové stroje dostává ruské letectvo od roku 2013.

Su-35S si zachoval dobré letové vlastnosti zdrojového typu i jeho obratnost. Má elektroimpulzní řízení. Nová je však především avionika a elektronika, které ze Su-35S udělaly víceúčelový letoun. Má digitální kokpit a zabudovaný moderní radar N035 Irbis-E, který by měl být schopen detekovat cíl na vzdálenost 400 km. Zabudován má i systém radioelektronického boje Chibiny-M, který by měl snížit jeho odhalitelnost radary, k čemuž má přispívat i speciální nátěr na některých částech stroje.

Kromě Ruska ho má ve výzbroji i Čína, která byla znepokojena už první ztrátou Su-35, jenž byl sestřelen v prvních měsících války ukrajinskými systémy protivzdušné obrany.

Výběr článků

Načítám