Článek
Percovskyj v rozhovoru uvedl, že ruské útoky necílí na vojenský náklad. Jeho přepravu podle výkonného ředitele ukrajinských drah naopak vůbec neovlivnily. „Jejich primárním cílem je zasetí paniky mezi cestujícími a jejich druhotným cílem je zasažení celé ekonomiky. Všechno to jsou v podstatě útoky na civilní infrastrukturu,“ řekl v rozhovoru Percovskyj.
Železnice se po začátku ruské invaze v únoru 2022 pro ukrajinské civilisty stala hlavní formou dopravy napříč Ukrajinou i do zahraničí, protože konflikt uzemnil veškerou civilní leteckou dopravu. Vlaková doprava byla také až donedávna považována za spolehlivou. Kvůli mohutným ruským útokům z posledních týdnů ale mají vlaky často několikahodinová zpoždění.

Následky ruského útoku na železniční stanici Lozova letos v srpnu
Zesílení ruských dronových útoků Percovskyj vysvětlil zvýšením počtu dronů s dlouhým doletem, které ruský vojenský průmysl v současnosti vyrábí. „Dříve jednoduše neměli dostatečné zdroje, aby mohli poslat jediný dron lovit lokomotivu. Teď si můžou dovolit šáhidy používat nejen k útokům na strategické cíle, ale i na jednotlivé lokomotivy,“ zhodnotil Percovskyj.
Ruské síly také od léta útočí na drážní rozvodné stanice a další infrastrukturu. Těchto útoků se průměrně účastní šest až sedm dronů. Každý útok naruší vlakovou dopravu na přibližně šest až dvanáct hodin. V případě výpadku elektrického proudu je také potřeba nahradit elektrické lokomotivy dieselovými, jejichž provoz je dražší.

Výkonný ředitel ukrajinské státní drážní společnosti Oleksandr Percovskyj
„Konají systematicky, vyřazují jednu rozvodnu po druhé nebo klíčové drážní uzly, aby zastavili dopravní vlaky a zaseli mezi lidmi paniku a nedůvěru. Je to maraton. Udeří, my se zotavíme. Udeří znovu a my se znovu zotavíme. Když trochu zpomalíme a necháme nepřítele útočit a ničit, pak je zápach krve přivábí ještě více,“ popsal Percovskyj.
Ukrajinské železnice ohrožují také záškodníci najímaní Ruskem. Ukrajinské bezpečnostní služby často oznamují, že zadržely osoby, které plánovaly vyhodit do povětří citlivé body na drážní síti. Tyto incidenty výkonný ředitel ukrajinských drah považuje za menší hrozbu než nálety, ale zmínil, že případů sabotáže přibývá a jen letos jich byl zaznamenány desítky.