Článek
O zařazení do služby informoval mimo jiné server RuAvia. Kvality nových dronů vyzdvihoval na svém kanálu Mir segodňa Jurij Podoljak, podle kterého unesou nálož o hmotnosti skoro 300 kg, zatímco poslední verze Geranů-2 jen 90 kg a původní 45 kg. O dronu hovoří jako o levné náhradě desetkrát dražší střely s plochou dráhou Kalibr. Podle něj už byly nasazeny při masovém náletu ruských dronů na Ukrajinu.
Podoljak současně tvrdí, že úspěšnost ruských dronových útoků v poslední době stoupá. Zvýšila se podle něj jedenapůlnásobně na 36 procent, neuvádí pro to ale žádný důkaz.
Gerany-3 pohání miniaturní dvouproudový motor íránské výroby Tolou-10 nebo Tolou-13. Dosah mají mít nejméně tisíc, ale možná až 2500 km.
⚡️The threat is growing: the Russian Armed Forces are setting up production of the Shahed jets, — GUR
— Victory For Ukraine 🇺🇦 (@UA_news_feed) February 18, 2025
We are talking about the analogue of the Shahed-238 jet - the Geran-3 with a small-sized turbojet dual-circuit engine Tolou-10/13, providing a flight speed of up to pic.twitter.com/qzJB4u48p7
Vyšší rychlost komplikuje jejich likvidaci, zvláště když je jejich radarový odraz pořád velmi malý. Na druhou stranu proudový motor zanechává větší tepelnou stopu, takže se proti němu dají použít střely naváděné infračerveným čidlem, uvedl server Bulgarian military .
Existují tři verze. Základní má podobně jako Šáhid 136 satelitní navádění pomocí GPS nebo ruské alternativy GLONASS. Existuje ale také verze s elektrooptickým senzorem pracujícím v infračerveném spektru. Ten umožňuje přesnější zásahy zejména proti pohyblivé síle.
#UkraineRussiaWar #Pokrovsk#Kupyansk #ChasovYar#Kurakhove #Oreshkin #Kursk
— Koba (@Roberto05246129) February 12, 2025
Large-scale production of the low-observable, ultra-long-range kamikaze UAV "Geran-3" (an improved analogue of the Iranian "Shahed-238") with small-sized turbofan engines "Tolou-10/13", providing a… pic.twitter.com/BEGViTqYeK
Třetí verze se je určena k ničení radarů, jejichž vlny detekuje.
Geran-3 se opět neobejde bez západních součástek, zejména čipů od Intelu a Texas Instrument a satelitní navigace od Tellysman Wireless.
Výroba bude už kvůli motoru mnohem nákladnější a složitější, takže je asi nebude možné posílat na Ukrajinu v takových počtech jako stávající šáhidy s motorem pohánějícím dvoulistou tlačnou vrtuli, jimž se kvůli jejich charakteristickému hučení přezdívá „mopedy“.
Skutečné kvality proudové verze zatím nejsou jasné. Tento dron však byl už zkušebně použit loni. Ukrajinci už prozkoumali jeho trosky. Získali i dokumenty potvrzující přípravu sériové výroby.