Hlavní obsah

Rusko vylepšilo drony a zaměřilo se na zranitelné ukrajinské vlaky

Rusko v uplynulých třech měsících zesílilo útoky na ukrajinskou železniční infrastrukturu. Podle úřadů dochází k desítkám útoků týdně s cílem vyvolat strach a narušit dopravu v příhraničí. Nasazované drony jsou navíc technologicky vyspělejší a operátoři mohou během letu upravovat jejich trasu a přesněji zasahovat konkrétní cíle.

Rusko používá vylepšené drony a zintenzivňuje útoky na důležité železniční uzly.Video: AP

Článek

„Nejde jen o počet útoků, ale i o způsob, jakým nepřítel postupuje. Nyní, když mají velmi přesné drony typu Šáhid, míří přímo na jednotlivé lokomotivy,“ uvedl podle agentury AP výkonný ředitel ukrajinské státní drážní společnosti Ukrzaliznycja Oleksandr Percovskyj. „Útočí přímo na lokomotivy, jasně vidí, že jde o osobní vlak, že jsou tam cestující,“ dodal s tím, že nejde o žádné vojenské vlaky.

Místopředseda vlády odpovědný za obnovu a rozvoj Oleksij Kuleba uvedl, že od srpna došlo k 300 útokům na železniční infrastrukturu. S tím, že přibližně 10 útoků týdně jsou přímé zásahy vlaků a zbytek je široké spektrum menších incidentů týkajících se například poškození kolejí nebo vedení.

K poslednímu významnému říjnovému útoku došlo ve městě Šostka na severovýchodě Ukrajiny, kde dva ruské drony zasáhly příměstské vlaky na nádraží. Při útoku zahynul 71letý muž, nejméně osm lidí bylo zraněno a vlakové soupravy byly poškozeny požárem a střepinami.

Nové schopnosti ruských dronů

Podle úřadů intenzivnější a přesnější útoky na železniční infrastrukturu Rusko provádí pomocí modernizovaných dronů, na které byly nově instalovány kamery a rádiové modemy umožňující bezdrátový přenos dat. Díky tomu mohou operátoři měnit letovou dráhu dronů v reálném čase, což výrazně zvyšuje jejich přesnost oproti předem naprogramovaným modelům.

Přestože opravářské týmy dokážou škody odstranit během několika hodin, odborníci varují, že zásadní infrastruktura může být stále ohrožena.

„Pokud Rusové budou dál útočit na dieselové a elektrické lokomotivy, brzy dojde k tomu, že koleje sice zůstanou neporušené, ale nebude po nich mít co jezdit,“ uvedl ukrajinský vojenský a dronový expert Serhij Beskrestnov s tím, že lokomotivy jsou vůči této nové technologii obzvlášť zranitelné, protože jsou pomalé a pohybují se po předvídatelných trasách.

Podle Beskrestnova dokážou upravené drony doletět až 200 kilometrů hluboko na ukrajinské území, přičemž během letu přenášejí video v reálném čase zpět operátorům na území kontrolovaném Ruskem.

Zástupce ukrajinského ministerstva obrany, který hovořil pod podmínkou anonymity, uvedl, že ukrajinské síly získaly a prozkoumaly dron typu Geran (ruská verze íránského dronu Šáhid - pozn. red.) vybavený civilní kamerou a rádiovým modemem. Podle zdroje zjištění naznačují, že Moskva aktivně testuje a zdokonaluje nová technická řešení.

Podle státních statistik zajišťuje ukrajinská železniční síť přes 63 % nákladní a 37 % osobní dopravy. Klíčovou roli hraje i při vývozu obilí a kovů do přístavů a k hranicím, stejně jako při přepravě vojenské pomoci od spojenců.

Výběr článků

Načítám