Článek
„Podle našich odhadů zůstávají prostoje ruských rafinérií na rekordní úrovni: k 28. září jich nefunguje 38 procent kapacity primární rafinace ropy, což je 338 tisíc tun denně,“ uvedla pro list RBK datová informační agentura Siala.
Jak uvádí expert agentury Vladimir Nikitin, takto vysoký počet vyřazené zpracovatelské kapacity trval po celou druhou polovinu září, tedy ještě před posledními útoky z konce měsíce. Velké výpadky počaly v půlce srpna.
„Klíčovým důvodem současných prostojů jsou útoky ukrajinských dronů, které tvoří až 70 procent prostojů. Navíc byl významný podíl plánované údržby odložen do budoucnosti, aby se okamžitě zvýšilo využití rafinerie,“ uvedl Nikitin.
I údržba a opravy představují problém, protože rafinerii využívaly západní technologie a nyní nemají možnost nakoupit potřebné díly kvůli sankcím uvaleným na Rusko. Dostupnou rafinační kapacitu Siala odhaduje na 555 tisíc tun denně.
Celková dostupná kapacita pro výrobu benzinu a dalších kondenzátů se v srpnu snížila oproti červenci o šest procent a v září oproti červenci o 18 procent. U motorové nafty byly poklesy o sedm procent respektive o 20 procent, uvedl Nikitin. „Vzhledem k vrcholu poptávky po motorových palivech se proto jeví logické jak omezit vývoz ruských paliv, tak zvýšit dovoz z Běloruska,“ dodal Nikitin.
Zatímco u nafty výroba stále převyšuje poptávku (245 tisíc tun oproti 165 tisícům), větší problém je s dostupností benzínu. Nafta se pak může rovněž stát nedostatkovou v zimě kvůli zvýšené spotřebě lehkých topných olejů.
Nejvíce je podle listu Moscow Times stále postižen Dálný východ, kde je prodej benzínu omezen na 30 litrů na týden, a Krym, jehož Rusy dosazený správce Sergej Aksjonov uvedl, že lze jednorázově natankovat jen 20 litrů benzínu.
Rusko chystá další opatření
Ruská vláda proto připravuje podle listu Kommersant další tvrdá opatření. Budou prominuta pětiprocentní dovozní cla na benzin importovaný z Číny, Jižní Koreje a Singapuru, který by mohli dovážet jen autorizované firmy Rosněfť, AO NNK a státní VO Promsyrěimport.
Analytická firma OMT-Konsalt ale namítá, že uvolnění dovozních omezení sice z dlouhodobého hlediska přispěje k obnově zásob paliv, ale pomůže hlavně dálněvýchodním a sibiřským oblastem, a ne už v centrálních částech Ruska. Varuje, že náklady na přepravu by mohly i při snížení cla na nulu vést k tomu, že by řešení bylo nerentabilní.
Benzín E5 nahradí lihobenzín s aditivem
Kvůli nedostatku benzínu s vyšším oktanovým číslem 95 (v Rusku se prodává i 92oktanoý benzín) se navrhuje benzín kategorie E5 (95oktanový natural s pěti procenty biolihu) nahradit po dobu šesti měsíců lihobenzínovou směsí s deseti procenty etanolu, maximálně 42 procenty aromatických uhlovodíků. Do směsi se má pak dodávat jako aditivum zvyšující oktanové číslo jedovatý monomethylanilin využívaný při výrobě polymerů, jasně červených barev a pesticidů.
V Rusku chybí zejména benzín s vyššími oktanovými čísly, protože byly poškozeny rafinační jednotky v nichž se vyrábí.