Článek
„Celníci během inspekce nákladního vozu v Koroszczyně odhalili, že řidič přepravoval pneumatiky používané na civilních letounech Boeing, a ne automobilové a autobusové pneumatiky, jak tvrdil itinerář,“ stojí ve vyjádření Správy národních příjmů, pod kterou polská celní služba spadá.
Zboží do Ruska poslala nejmenovaná firma ze Španělska, informuje agentura Reuters. „Odesílatelem zboží byla společnost ze Španělska a adresát byl z Ázerbájdžánu. V souvislosti s celním podvodem bylo zahájeno trestní fiskální řízení. Sankciované zboží bylo zadrženo,“ stojí dál ve vyjádření polských úřadů.
Sankce, které na Rusko uvalila Evropská unie, se od začátku ruské invaze na Ukrajinu v únoru 2022 stále zpřísňují. Velvyslanci členských států EU minulý týden schválili už sedmnáctý sankční balíček. Nové postihy se mimo jiné týkají téměř 200 lodí zapojených do obcházení stávajících sankcí. Cílí ale i na subjekty a osoby spjaté s ruským vojenskoprůmyslovým komplexem, procesy s ruskými opozičníky či šířením dezinformací.
Civilní letectví v Rusku čelí kvůli sankcím krizi. Země nemá přístup k náhradním dílům a stroje Airbus i Boeing chátrají. V roce 2024 bylo zaznamenáno 208 nouzových přistání kvůli poruchám.
Server Politico informoval o tom, že Moskva na USA tlačí, aby součástí dohody o příměří bylo i to, že ruské aerolinky budou vpuštěny zpět do amerického vzdušného prostoru. I to jim ale komplikují evropské sankce, protože ty zahrnují zákaz vstupu ruských aeorolinek do evropského vzdušného prostoru.
Evropská unie považuje poválečné otevření svého vzdušného prostoru ruským letounům za bezpečnostní riziko, „protože není známo, zda byli ruští operátoři a služby letecké dopravy v předchozích třech letech řádně udržovány, což budí otázky o tom, zda je ruská letecká flotila schopná bezpečného letu“, jak Politicu řekl zdroj z EU.