Hlavní obsah

Generál Míka vysvětloval své tvrzení, že cena za F-35 bude nižší. Z dálnic se startovat nebude

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zvažovaný nákup nových bojových letadel Lockheed Martin F-35A budí pozornost, jenom pořízení strojů s municí vyjde na nějakých 120 miliard. Za celou dobu jejich využití ale můžeme zaplatit několikanásobně více. Protože je otázek okolo F-35 více, byl v podcastu PoliTalk hostem Alexe Švamberka generál Jaroslav Míka, který vede tým mající na starosti transformaci taktického letectva.

PoliTalk s generálem MíkouVideo: Novinky

 
Článek

Témata dnešního dílu:

  • Výběr taktického bojového letadla pro českou armádu
  • Oslovení dalších výrobců
  • Forma možného nákupu F-35 a jeho cena
  • Náklady na životní cyklus u F-35 a JAS-39
  • Remotorizace F-35
  • Mlčelivost

Na začátku rozhovoru Míka vysvětloval, proč říkal, že za letadla s municí a se zajištěným výcvikem pilotů zaplatí ČR méně než v přepočtu 128 miliard korun.

„Kongres prodej schválil a schválil jeho maximální výši 5,62 miliardy dolarů (128 miliard korun). Tam se vždycky nechává minimálně desetiprocentní rezerva, kdybychom si v průběhu plnění kontraktu vyžádali další služby nebo dokupovali další materiál,“ uvedl Míka, podle kterého se tato rezerva pohybuje v řádu deseti procent z celkové ceny.

„Budeme mít úplně stejnou cenu, jakou má americké letectvo, jakou mají všechny země, které budou v roce 2029 odebírat variantu Blok 4. Neobjednávají si je ČR nebo Finsko, ale americká vláda u firmy Lockheed Martin,“ vysvětlil generál s tím, že je díky tomu nákup naprosto transparentní.

Ve veřejných materiálech je uvedeno, jaká je cena za kus a jaké množství munice a v jaké ceně se pořizují.

Míka ovšem přiznal, že cena se může lišit podle inflace a měnového kurzu. „Když jsme uzavírali se Švédskem kontrakt na gripeny, tak nám to vycházelo přes dvě miliardy ročně, nyní platíme 1,7 miliardy, protože je kurz koruny vůči švédské koruně výhodnější,“ uvedl generál.

Foto: Stanislava Benešová, Právo

„Máme minimálně rok rezervu na dosažení plných operačních schopností v roce 2035, protože poslední kusy pro nás mají být vyrobeny v roce 2034,“ uvedl Míka

Taktické letectvo počítá s nejmodernější verzí F-35. L-159 skončí

Domácí

Sám si systém nákupu pochvaluje: „Proces je naprosto transparentní. Není nic horšího, než když se furt někde něco skrývá. Tady lidi mohou viset na internetu a koukat se, za kolik letoun pořizujeme.“

Letadla budou v poslední variantě za 92 milionů kus

Generál potvrdil, že letadla budou v nejnovější konfiguraci Block 4. Jinak to podle něj ani být nemůže.

„My si nemůžeme objednat starší block, protože budeme dostávat to, co z té výrobní linky sjede v tu dobu. Když máte dneska octavii verze čtyři a objednával byste si dvojku, tak ji nikdo nevyrobí,“ vysvětlil.

„Máme minimálně rok rezervu na dosažení plných operačních schopností v roce 2035, protože poslední kusy pro nás mají být vyrobeny v roce 2034,“ nebojí se zdržení dodávek Míka.

Nejnovější verze F-35, kterou chce ČR, se teprve vyvíjí

Domácí

Pořízení letadel s výzbrojí a zajištěním výcviku pilotů jsou jen menší částí výdajů za celou dobu používání. I když se objevovala i vyšší čísla, generál Míka vysvětlil, že životní cyklus těchto letounů bude do roku 2069 stát okolo 300 miliard korun a měl by být jen o čtvrtinu vyšší, než by stál provoz stejného počtu gripenů.

„Vycházeli jsme z toho, co nám poskytl Joint Program Office (JPO – úřad Pentagonu mající na starosti vývoj, zavádění a provoz F-35 v amerických ozbrojených silách i letectvech partnerských zemí). Porovnávali jsme to se současným provozem gripenu verze C/D,“ řekl Míka.

Podle zprávy GAO (úřad dohlížející na vládní výdaje) vyjde provoz jednoho letounu F-35 na 180 milionů korun ročně, v případě 24 letounů se jedná o částku 4,4 miliardy ročně.

Podle generála nyní platíme za provoz 14 gripenů 1,7 miliardy ročně, bez munice a paliva. „Když se to připočte a přepočte na 24 kusů, je to přes 3,5 miliardy a Gripen E bude ještě dražší,“ uvedl Míka.

Srovnání ovšem není úplně přesné. Sumu 1,7 miliardy platíme za roční pronájem čtrnácti gripenů, která zahrnuje i plný servis, zatímco v případě F-35 jde o náklady na životní cyklus zakoupených letadel.

Výběr vhodného typu

Míka také popsal, jak se došlo k výběru vhodného typu letounu. Byl ustanoven tým, který začal pracovat v roce 2019 a jehož úkolem bylo zanalyzovat současný a boudocí stav taktického letectva.

„Z našich analýz nám z hlediska schopností vycházelo, že s perspektivou používání taktického letectva za horizont roku 2040 je řešením letoun páté generace,“ uvedl Mika. A takový letoun byl mezi možnými jediný.

„Protože přejít ze čtvrté na pátou generaci je docela zásadní rozhodnutí, oslovili jsme organizaci NATO Joint Air Power Competence Center (JAPCC), která řeší budoucnost uplatnění letectva v Alianci,“ uvedl Míka s odkazem na to, že rozhodnutí týmu bylo prověřené.

Po námitce redaktora, že JAPCC není organizace NATO a není v ní zastoupeno nejen Švédsko, ale ani Francie, generál Míka vysvětlil, že se jedná o dobrovolnickou organizaci, kterou zakládalo deset států NATO včetně Česka. “

Chtěli jsme využít, že v takové organizaci máme svoji účast. Proto jsme je oslovili a dali jim podobné zadání, jako je to naše – jaké by navrhovali řešení pro budoucí úkoly letectva,“ vysvětlil generál.

Míka zmínil, že analýza byla rozsáhlejší a nabízela různé možnosti.

„Výsledek od nich nebyl: Česká republiko, pořiďte si pátou generaci. Oni dali tři čtyři varianty, některé v sobě mixovaly letouny čtvrté a čtyřapůlté generace s podzvukovými letouny, a jedno z těch řešení bylo i v podobě páté generace,“ řekl Míka.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Generál Jaroslav Míka

Neoslovovaly se firmy, ale státy

Generál uvedl, že poté bylo formou velmi robustního dotazníku osloveno několik zemí, které vyrábějí letadla, aby byl vyloučen možný tlak soukromých firem.

„Všechny vlády měly naprosto stejné férové podmínky, aby si svůj domácí úkol zpracovaly. Jak k tomu jednotlivé vlády přistoupily, je jiná věc, to komentovat teď úplně nebudu. Není však pravda, že Švédsko nedostalo stejnou šanci jako Francie nebo USA,“ uvedl generál s tím, že v dotazníku nebyly jen schopnosti, ale také odhadovaná cenová kalkulace a další kritéria.

Techniků nebude potřeba více, větší část údržby se dělá u výrobce

V rozhovoru pro Novinky generál rovněž vysvětlil, kde se vzala informace, že bude na provoz stačit stejný počet techniků. Je to dáno způsobem údržby, který je u F-35 jiný.

„V současné době se letouny udržují ve třech úrovních, v základní operační úrovni O děláte mezi lety jen lehký servis, jako výměnu kola nebo dotankování,“ vysvětlil Míka.

Pokud letadlo nalétá určité množství hodin, zamíří do hangáru, kde je provedena střední údržba I (od slova intermediate). Po nalétání většího množství hodin následuje úroveň D (depot).

„Letadlo se předá výrobci nebo pověřenému pracovišti, které není součástí základny. U konceptu F-35 se zajištuje na základně jen první úroveň O, pak jde všechno na depot level,“ uvedl Míka.

Servis by se podle generála měl dělat v Itálii, odkud také bude dodána většina vyrobených letadel, neboť je to levnější – přelet z Čáslavi trvá zhruba jednu hodinu.

Žádné starty z dálnic a otázka mlčenlivosti

Generál popřel tvrzení, že by F-35 měly startovat z dálnic, jak se uvádělo na generálním štábu. „Z dálnic se nebude létat, protože bychom to museli trénovat – a ono stačí, když je tam dopravní kolaps teď, když se nic netrénuje,“ podotkl.

Podle něj to případné rozptýlení letadel v době zvýšené hrozby nezkomplikuje: „Pořád tady máme dost letišť, která se provozují a mají betonový nebo asfaltový povrch.“

Diskutovaná doživotní mlčenlivost pak podle něj nepředstavuje žádnou velkou změnu. „Lidé budou mít tajnou prověrku, tak jak ji mají dnes všichni, kdo se motají kolem L-159 a gripenu,“ vysvětlil Míka.

Utajení je podle něj důležité: „Projekt zůstává utajený v detailech, aby technologický náskok, který Západ vůči Číně a Rusku má, zůstal co nejdelší dobu, aby nedocházelo k vysávání informací a reverznímu inženýrství.“

Důležité je však i zveřejňovat, kolik letadel F-35 je v provozu a kolik hodin nalétala. „To je strategický vzkaz protistraně. Protivník si musí vydedukovat, kolik musí investovat,“ vysvětlil Míka. Připomněl v této souvislosti Reaganův plán uzbrojit SSSR.

F-35 umožní odstrašení potrestáním, řekl generál Míka

Domácí

ANALÝZA: Co víme a co nevíme o nákupu F-35

Domácí

Politické rozhovory o tématech, která hýbou společenským děním. Vedou je pro vás naši političtí redaktoři.

Odebírejte podcast také na Spotify, Apple Podcasts či na platformě Podcasty.cz a zapněte si upozornění na nové díly.

Poslechněte si také naše další podcasty:

Reklama

Výběr článků

Načítám