Hlavní obsah

Malá noční hudba: manažeři nocují v elektrárně

Novinky, vpl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jürgen Sterck (39), špičkový manažer německého telekomunikačního gigantu, pociťoval v posledních dnech něco víc než obvyklou jarní únavu. Připadal si, jako kdyby někdo z něho vysál veškerou životní energii.

Foto: Profimedia.cz

Autor osmihodinové skladby Spánek Max Richter

Článek

Sterck se obával, že ho postihl burn-out, syndrom vyhoření. V zaměstnání si vzal neplánovanou dovolenou a odletěl na dva týdny do Karibiku, kde se snažil sám sebe znovu poskládat dohromady.

Po návratu do Berlína se dozvěděl, že firma jemu a dalším šéfům obstarala vstupenku na akci, kam se chtěl dostat kdekdo. Když nastal čas na ni vyrazit, oblékl si svou nejlepší sportovní soupravu, vzal si spacák a pro všechny případy motýlka a svou nejdražší kolínskou.

Počítal jsem s tím, že nezaberu ihned.
Jürgen Sterck

Jürgen se totiž vydal hluboce, úlevně až záchranně si pospat a přitom si jako ukolébavku vyslechnout relaxační hudbu. Na střeše bývalé tepelné elektrárny Berlín-střed, v budově, kde jinak sídlí Technoclub Tresor, britsko-německý skladatel Max Richter (49) předváděl svůj koncert příznačně nazvaný Sleep (Spánek).

Publikum čítající 401 duší se uvelebilo ve spacácích na rozkládacích lehátkách, aby si poslechlo – individuálně různě dlouhou část – Malé noční hudby 21. století. Každý z účastníků zaplatil 50 eur (1 350 korun) s tím, že dílo začne s úderem půlnoci a dozní přesně o osmé ranní.

„Samozřejmě že jsem počítal s tím, že nezaberu ihned. Ale i tak – osmihodinový spánek býval luxus, který jsem si kvůli svému životnímu tempu i vytížení nemohl dovolit,“ svěřil se Sterck televizi RBB.

Radil se s neurologem

Při tvorbě osmihodinové skladby, nejdelší, jakou kdy podle dostupných pramenů posluchači vyslechli, se Richter radil s americkým neurologem Davidem Eaglemanem (44), který se prosadil i jako publicista a autor televizního seriálu o lidském mozku.

Premiéru si dílo pro klavír, smyčce, vokály i elektronickou hudbu odbylo loni v září v Londýně před dvaceti posluchači, přičemž jej celých osm hodin živě přenášela stanice BBC 3. Berlín zažil stejnou podobu - Richtera za klavírem, čtyři smyčce a sopranistku Grace Davidsonovou (28), vycházející hvězdu britského operního nebe.

„Připomíná to maratónský běh. Hodně záleží na tom, jak si rozložíte síly,“ potvrdil Richter, který jako jediný logicky nezamhouřil oka. Již dříve si získal respekt jako autor hudby k filmům i televizním seriálům a baletního představení pro Nederland Dans Theater.

Pozvánka na čaj

„Atmosféra byla skvělá. Poté, co jsem zakončil dlouhým akordem v dur, mě posluchači zvali na kávu nebo na pravý anglický ranní čaj,“ usmíval se hudebník. „Usnul jsem kolem půl druhé. Spokojeně, vyrovnaně, uvolněně. Možná za to mohlo i poznání, že poprvé v životě mě na koncertě může přemoci spánek – a bude to dobře,“ žertoval Streck.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám