Hlavní obsah

Simon Rattle ve světě poetické meditace

Druhý abonentní koncert České filharmonie pod taktovkou Sira Simona Rattlea nabídl v pražském Rudolfinu díla Debussyho, Messiaena a Mahlera.

Foto: Petra Hajská

Magdalena Kožená a Simon Rattle patří ke stálým spolupracovníkům České filharmonie.

Článek

V první polovině večera zazněl Debussyho triptych Nokturna. V Oblacích Rattle s filharmoniky jemně vykreslil pomalý a téměř slavnostní pohyb tónů. Část Slavnosti pojal jako roztančené divadlo plné barev a hudební fantazie, Sirény s famózním přispěním ženské části Pražského filharmonického sboru jako kouzelné a harmonicky rafinované vábení víl na mořské hladině.

V pěti Messiaenových Básních pro Mi, věnovaných skladatelově první ženě, houslistce a skladatelce Louise Delbos, se zaskvěl ve výrazově expresivním pojetí průrazný, ohebný a ve velkém rozsahu obdivuhodný hlas Magdaleny Kožené.

Foto: Petra Hajská

Magdalena Kožená a Simon Rattle tvoří harmonický pár v životě i na koncertním pódiu.

Druhá část večera patřila Čtvrté symfonii G dur Gustava Mahlera. Je výjimkou mezi jeho monumentálními symfoniemi, neboť hovoří idylickým a prostým jazykem a od úvodní složitosti směřuje k půvabné jednoduchosti.

Simon Rattle spolu s hluboce koncentrovanou filharmonií úžasně pracoval s dynamikou. Hrál si s tempy i rytmickými akcenty, jako na lékárnických vahách modeloval jednotlivé detaily a zvukově kompozici nádherně vyvažoval v prostoru.

Krásně zněla sóla dechových nástrojů i prvních houslí Jana Mráčka a nade vším zazářil lehce působící zpěv Magdalény Kožené jako výraz hravosti a čisté nevinnosti v závěrečné větě Mahlerovy symfonie.

Česká filharmonie a Magdalena Kožená
Rudolfinum, Praha, 19. prosince
Hodnocení: 90 %

Výběr článků

Načítám