Hlavní obsah

RECENZE: Dvojí klavírní záře nad Rudolfinem

Dvakrát za sebou se v pražském Rudolfinu zaskvělo vrcholné klavírní umění. Poprvé na abonentním koncertu České filharmonie, který vzhledem ke zdravotní indispozici šéfdirigenta Semjona Byčkova přinesl debut hongkongské dirigentky Elim Chanové.

Foto: Zdeněk Chrapek

Jan Lisiecki patří k předním chopinovským interpretům.

Článek

Po úvodní suitě Maurice Ravela Má matka husa zazněl První klavírní koncert Sergeje Prokofjeva, který našel ideálního tlumočníka v Jevgeniji Kissinovi. Ten prodchnul obtížnou skladbu intelektuálním nadhledem i ponorem do hudby, strhující živelností, fenomenální technikou, muzikalitou, harmonickými i dynamickými zvraty a impresionistickou náladou.

Podruhé klavír triumfoval na zahajovacím koncertu Firkušného festivalu, který hned v úvodu předvedl hvězdu v osobě kanadského klavíristy polského původu Jana Lisieckého. Svůj program postavil výhradně na preludiích, zvláště Chopinových, ale i Bachových, Góreckého, Messiaena, Rachmaninova a Szymanowského.

Foto: Ivan Malý

Hongkongská dirigentka Elim Chanová rozšířila svým pražským debutem řady dirigujících žen.

Večer působil jako proměnlivý barevný obraz, který mísí barvy a nálady, a přesto tvoří úchvatný celek. Lisiecki chvílemi jako by jen hladil klávesy, vzápětí je rozezněl v plném zvuku, pohrával si s dynamikou, výrazem, dozvukem i tichem.

Oslovil posluchače nejen technickou a muzikální dokonalostí, ale i samozřejmostí a čistotou své hry. Každý tón byl křišťálově jasný, a přitom prodchnutý éterickou lyrikou a hlubokým porozuměním.

Česká filharmonie a Firkušného festival
Rudolfinum, 7. a 8. listopadu, Rudolfinum, Praha
Hodnocení: 95 %
Související témata:
Elim Chan

Výběr článků

Načítám