Hlavní obsah

Ředitel aukční síně Vladimír Lekeš: Kokoschkův obraz má zajímavý příběh

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Taková aukce uměleckých předmětů u nás ještě nebyla. Alespoň to tvrdí ředitel aukční síně Adolf Loos Apartment and Gallery Vladimír Lekeš. Dražba se uskuteční v pražské výstavní síni společnosti Expo 58 Art 19. března. V katalogu jsou díla od Bohumila Kubišty, Josefa Šímy, Františka Kupky nebo Emila Filly. Ovšem nejvýznamnější položkou je olej Oskara Kokoschky Žena a otrok z roku 1920. Jeho vyvolávací cena je 200 milionů korun. Pokud se za ni obraz vydraží, bude novým tuzemským aukčním rekordem.

Foto: Jan Šída , Právo

Vladimír Lekeš s Kokoschkovým obrazem Žena a otrok.

Článek

Jak vznikl nápad zorganizovat výběrovou aukci?

Je to určitý návrat ke kořenům, protože naše společnost přišla už v roce 2009 s formátem výběrové aukce současného a moderního umění. Do aktuální aukce plánujeme zařadit padesát až šedesát děl nejvyšší kvality. Rádi bychom takto pokračovali i v budoucnu, tudíž chceme udělat takovou akci vždy jednou ročně.

Hlavním draženým dílem bude obraz Oskara Kokoschky. Jak jste ho získali?

Na získání obrazu Žena a otrok jsme pracovali několik měsíců. Je na něm vyobrazena Alma Mahlerová a malíř Kokoschka coby takový submisivní panák. Mahlerová byla totiž před tím jeho milenka, dokonce spolu čekali dítě. Ona ho pak ale opustila a malíř se z toho dostával tímto uměleckým zúčtováním.

Za posledních padesát let se téměř nedražil žádný tak kvalitní Kokoschkův obraz. Pouze jeden portrét se před čtyřmi lety v New Yorku prodal za 20,4 milionu dolarů, což bylo při tehdejším kurzu zhruba 465 milionů korun.

Každé takové dílo mívá vždy zajímavou historii. Platí to i pro Kokoschkův obraz?

Ano, je s ním spojen pozoruhodný příběh. Roku 1929 obraz získal proslulý drážďanský sběratel Fritz Salo Glaser. Ovšem v roce 1942, protože byl židovského původu, ho musel pod nátlakem prodat jako tak zvanou židovskou daň z majetku.

Olej získal německý podnikatel, majitel továrny na knoflíky pro uniformy německé armády. V únoru 1945 pak utekl z Drážďan před bombardováním a blížící se Rudou armádou do Petrovic v Sudetech i se svými obrazy. Následně se skrýval v Praze a umístil obraz do pražské galerie Václav Dolejš. V září 1945 ho v Praze zatkli, zemřel ve vězení v lednu 1946.

Co se dělo s obrazem dál?

Zůstal u nás, galerie Václav Dolejš ho prodala po válce jednomu statkáři. Jeho rodina měla obraz v držení až do devadesátých let. Našel se někde v prachu na půdě. Potomci toho statkáře ho nakonec přece jen prodali významnému českému podnikateli za odpovídající cenu. Ovšem asi před deseti lety se o dílo přihlásili potomci Fritze Salo Glasera a uplatnili tak zvanou židovskou restituci. Také z tohoto důvodu musí obraz jít do veřejné dražby.

Podle jakých kritérií se ověřuje pravost takto cenného díla?

Obraz byl především před válkou několikrát vystavován na veřejnosti. V roce 1922 měl Kokoschka na benátském bienále celý sál výhradně pro prezentaci tohoto obrazu. Tak si ho pořadatelé považovali. Naposledy bylo plátno vystaveno roku 2016 na výstavě Klimt, Schiele, Kokoschka a ženy ve Vídni.

O díle se toho také mnoho publikovalo v odborné literatuře. Ověřovali ho tam experti na dílo Oskara Kokoschky Winkler a Weidinger. Odborníci si všímají třeba i rukopisu, kladení barev či signatury. Naše společnost spolupracuje s Martinem Martanem, který v ověřování používá nejmodernější techniku.

Které další Kokoschkovy obrazy prošly vašimi aukcemi?

Naše společnost se vedle prací Františka Kupky na dílo Oskara Kokoschky specializuje. Prodali jsme už zhruba deset jeho obrazů. Velmi důležitým prodejem byl před několika lety obraz Pohled na Prahu od křižovníků s červenou hvězdou za sedmdesát osm a půl milionu korun. To bylo autorovo nejdráže prodané dílo na našich aukcích. Nejdražším naším dílem je však obraz Toyen Piková dáma, který nový majitel získal za osmdesát milionů.

Jaká je šance, že dílo získá domácí majitel?

To je těžké říct. Na české poměry je to asi astronomická cena, ovšem v celosvětovém měřítku není nijak závratná. Vezměte si, že nejdražší dílo je Salvator Mundi od Leonarda da Vinciho. To se vydražilo skoro za deset miliard korun.

Na Kokoschku je tato cena samozřejmě výrazná, ale ve světovém měřítku vlastně běžná. Jestli se u nás vydraží za vyvolávací cenu, překročí suma dvakrát stávající rekord obrazu Bohumila Kubišty Staropražský motiv. Spoléháme na to, že plátno osloví i zahraniční kupce, protože může být ozdobou každé sbírky.

Co byste ještě nabídl potenciálnímu zájemci?

Určitě dílo Kompozice číslo 3 představitele neoplastické malby Jeana Alberta Gorina. Díla tohoto tvůrce z období dvacátých let se na trhu či v galeriích téměř nevyskytují. On je totiž v roce 1937 zničil, zbylo asi jen šest obrazů, které zůstaly většinou v majetku galerie Centre Pompidou a muzea umění v Grenoblu.

Které ze současných děl na aukci je nejzajímavější?

Rozhodně bych zmínil skleněnou plastiku od dvojice Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová. Dále prostorový objekt Václava Cíglera a naprostou raritou je sádrová skulptura československé sochařky Márie Bartuszové, která právě vystavuje v londýnské Tate Gallery.

Takto vypadá 200 milionů. Kokoschka se možná stane nejdražším obrazem prodaným na tuzemských aukcích

Kultura

Kokoschkův obraz jde do dražby za vyvolávací cenu 200 milionů. Bude nový rekord?

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Výstavní síň Expo 58 ART

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám