Hlavní obsah

RECENZE: Pozvání k hladovému stolu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Za tři měsíce tomu budou dva roky, co Rusko napadlo Ukrajinu. Zvykli jsme si na válečná zpravodajství v médiích a vnímáme je už jen jako součást každodenního života. A narůstají i hlasy vymezující se proti pomoci válkou sužované zemi.

Foto: Kamil Košun

Během ukrajinského hladomoru umíraly děti matkám v náručí. Vymřely celé rodiny.

Článek

Všichni, kdo zapomínají na lidi, jejichž život se ze dne na den změnil v peklo, by měli zajít na představení Café 1933, které vzniklo v rámci Ukrajinského programu Městských divadel pražských.

Kdo přijde již v sedm hodin, dozví se během dramaturgického úvodu autentické informace o hladomoru, kterým ve třicátých letech zdecimovalo sovětské Rusko hrdý ukrajinský národ hlásící se ke své identitě.

Vychází nový Salon: Lech Wałęsa, ohlédnutí za Karlem Schwarzenbergem i film z ukrajinského metra

SALON

Nejprve Ukrajincům pod rouškou kolektivizace sebrali pole, dobytek, nářadí, pak i úrodu a všechny potraviny. A zakázali jim vystěhovat se ze zbídačelých oblastí. V důsledku masivního hladomoru vymřely celé rodiny, vesnice, oblasti. Odhaduje se, že během let 1932 a 1933 zemřely čtyři miliony lidí. Skutečný počet obětí je ale nezjistitelný, protože sovětská moc zakázala o genocidě jakékoli informace.

Foto: Kamil Košun

Divákům se dostane i několika receptů, jak upéct chleba ze slámy nebo dubové kůry. Nic jiného ukrajinským venkovanům nezbylo.

Režisérka Anna Turlo je absolventkou Kyjevské národní univerzity divadla, filmu a televize a jednou z mnoha ukrajinských žen, které uprchly před válkou do Česka. Její inscenace s podtitulem Dokumentární čtyřchodová performance o hladu předvádí osudy lidí, které žádného z diváků nenechají lhostejným.

Pětice ukrajinských hereček, jeden herec a tři muzikantky ukazují otřesné příběhy, které může zrodit jen naprosto zrůdný režim. Dokážete si představit lidi, jimž nezbylo už vůbec nic? Dokážete pochopit šílenou matku, která sní vlastní dítě? To jsou jen dvě z otázek, které inscenace klade. Usazeni kolem stolu v prostoru 3Kino Art v pasáži U Nováků prožijí diváci spolu s aktéry inscenace nepředstavitelné osudy. A odcházejí zasaženi do hloubi duše.

Foto: Kamil Košun

Sovětští agitátoři sebrali lidem půdu, dobytek, nářadí i potraviny.

Je příznačné, že v inscenaci zazní slova sovětských agitátorů o fotomontážích a zkreslování informací, stejně jako to, že v říjnu 2022 zničili ruští vojáci Pomník obětem hladu z let 1932 a 1933 v okupovaném Mariupolu. Rétorika i akce fanatické moci jsou stále stejné. Rusko se dodnes snaží od tehdejší genocidy hladomorem distancovat a místo hladu nasadilo vůči ukrajinské snaze o zachování národa zbraně.

Inscenace Café 1933 je nejen připomínkou kruté historie, ale i aktuální obžalobou a burcováním občanského svědomí. A především silným divadelním zážitkem.

Anna Turlo: Café 1933
Scénář a režie Anna Turlo, dramaturgická spolupráce Simona Petrů, výprava Ruslana Basenko, hudba Veronika Pozniak. Premiéra 24. listopadu (psáno z první reprízy 27. listopadu) v 3Kino Art v pasáži U Nováků, Praha.
Hodnocení: 100 %

Louvre poskytl azyl uměleckým předmětům z Ukrajiny

Kultura

V Kyjevě zahájili výstavu děl namalovaných na zbytcích ruských raket

Kultura

Reklama

Výběr článků

Načítám