Hlavní obsah

RECENZE: Hollandová se drásavé pravdy nebojí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když má člověk od mládí nastavené morální hodnoty a pevné občanské postoje, není příliš pravděpodobné, že o ně s věkem přijde. O polské režisérce Agnieszce Hollandové, která je díky studiím na FAMU v době pražského jara a dodnes pěkné češtině tak trochu i „naše“, je obojí dostatečně známo. Do českých kin vstoupil snímek ve čtvrtek 19. října.

Trailer k filmu HraniceVideo: Bioscop

 
Článek

Když ale tato malá, často usměvavá a vtipná žena dokáže ve čtyřiasedmdesáti letech s filmařskou suverenitou, jakou by jí většina čtyřicátníků mohla závidět, předložit navýsost aktuální a palčivé téma, nezbývá než smeknout.

Přitom Hollandové film Hranice není dokonalý. Jenže co je dokonalost proti upřímnosti, schopnosti podívat se na rodnou zemi i kontinent bez příkras a výsostně uměleckým způsobem vyřknout pravdu, kterou se v lepším případě bojíme přiznat, v horším ji odmítáme, protože se dotýká našeho pohodlí i předsudků.

Film Hranice zobrazuje humanitární katastrofu z roku 2021, kdy na bělorusko-polské hranici v bažinatém bělověžském pralese uvízlo v beznadějné situaci velké množství uprchlíků zejména z Blízkého východu. Polsko je odmítalo vpustit na své území, a tedy i do Evropské unie, do níž uprchlíci vkládali své naděje. Strážci hranic díky masivní propagandě nepovažovali migranty za lidi, ale za „Lukašenkovy projektily, které je nutné odrážet“.

Přestaňte útočit na Agnieszku Hollandovou, vyzvali čeští filmaři polské politiky

Kultura

A podle toho s nimi na obou stranách hranice zacházeli. Pronásledovali je jako lovnou zvěř, honili tam a zpátky, nechali umírat hladem, žízní, utonutím v bažinách, někdy si je i doslova přehazovali přes plot.

Foto: Bioscop

Maja Ostaszewska se jako psycholožka Julie přidá k aktivistům.

Není to lehký film. Od prvních záběrů uvnitř letadla, pokojně přistávajícího v Minsku, cítíme, že naděje starší afghánské uprchlice na polský azyl a syrské rodiny na pohodlnou a rychlou cestu k příbuznému do Švédska vezme brzy zasvé. A záhy vstoupí Hollandová v působivých černobílých obrazech přímo do tragické situace, která na ně čeká.

Ve čtyřech titulky označených kapitolách sleduje syrskou rodinu a další uprchlíky, příslušníky polské pohraniční stráže, z nichž jediný pocítí časem svědomí, aktivisty, kteří se bez ohledu na vlastní bezpečí snaží uprchlíkům pomáhat, a psycholožku Julii, která se do této oblasti uchýlila poté, co jí manžel zemřel na covid.

Agnieszka Hollandová: Přicházely mi výhrůžky smrtí

Film

Každá kapitola má svůj emocionální vrchol, z nichž nejsilnější je podle očekávání ten, který se týká dětí. Pokud by však někoho v té souvislosti napadlo sousloví citové vydírání, tomu si dovolím připomenout, že ty velké vystrašené dětské oči tam skutečně plakaly a do určité míry dodnes pláčou.

Každá kapitola také po svém směřuje k tomu, aby se osudy jejích hrdinů logicky protnuly. A epilog, v němž Polsko přijímá s mimořádným pochopením uprchlíky z Ukrajiny, jen násobí obraz neschopnosti přijmout jinou kulturní mentalitu než tu, která je nám geograficky nejblíž.

Hollandová je zkušená a výborná režisérka, pod jejím vedením jsou herecké výkony bezchybné, s kameramanem Tomaszem Naumiukem, který snímal už jejího Pana Jonese, si zjevně skvěle rozumí, a porozuměla si i s českým střihačem Pavlem Hrdličkou.

Bohužel obecný trend k dlouhým stopážím se negativně projevil i ve dvouapůlhodinové Hranici. Práce aktivistů, jejich hledání uprchlíků v lesích i střety s pohraničníky a policií se ve filmu opakují tolikrát, že pozornost začne chvílemi poněkud upadat. Ne zcela ústrojný je i trochu nadbytečný vhled do jejich soužití v Juliině domě. A prolínání osudů by mohlo být častější, Hollandová jednotlivé postavy někdy opouští na příliš dlouhou dobu.

To však nic nemění na tom, že Hranice je jedno z režisérčiných nejlepších a nejsilnějších děl, které má všechny předpoklady jednak diváky emocionálně zasáhnout, jednak se každého „zeptat“ na míru jeho vlastních předsudků. Což v příštích dnech ukáže i (ne)ochota diváků na tento drásavý film vůbec jít. Nenávistná reakce polských politiků je pak dokonalou ukázkou potrefené husy.

Hranice
Polsko/Česko/Francie/Belgie 2023, 147 min.
Režie: Agnieszka Hollandová, hrají: Jalal Altawil, Maja Ostaszewska, Tomasz Włosok a další
Hodnocení: 85 %

Politikům navzdory. Nový film Agnieszky Hollandové ovládl polská kina, ocení ho i Vatikán

Film

Může se vám hodit na Firmy.cz: Kina

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám