Hlavní obsah

RECENZE: Co všechno si nestačíme říci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pražské Divadlo Viola uvedlo inscenaci Vděk podle stejnojmenné knihy francouzské spisovatelky Delphine de Vigan. Její hrdinka Michelle zvaná Miška ztrácí postupně v důsledku nepojmenované příčiny schopnost řeči. Může jít o afázii, ale i Alzheimerovu chorobu či mrtvici, protože k poruchám řeči se přidávají další problémy.

Foto: Jarmila Štuková

Klára Cibulková jako Michelle v inscenaci Vděk

Článek

Jenže o přesnou diagnózu v inscenaci nejde. To, co tvůrci skrze Miščin příběh sledují, je fakt, že spolu v dnešní hektické době zoufale málo mluvíme, a když si uvědomíme, na co všechno se chceme svých blízkých zeptat, bývá většinou už pozdě. A nejen zeptat, často nestihneme poděkovat za to, zač se děkovat má.

Miška byla korektorka zvyklá pracovat s textem. Teď jí slova unikají a s tím bojuje za pomoci logopedického terapeuta Jérôma a své mladší sousedky a přítelkyně Marie, postupně se však stále víc propadá na dno. Přes vážné téma se ale inscenace neutápí v pochmurnosti a nalézá příležitost k jeho projasnění vlídně ironickým humorem.

RECENZE: Hamlet jako nekonečný proud otázek

Kultura

Do role Mišky obsadila režisérka Kláru Cibulkovou, která prošla odbornou přípravou za pomoci neurologa Filipa Růžičky i návštěvou konverzačních sezení pražského Klubu afázie, aby získala představu o tom, jak lidé ztrácející řeč reagují. Nesnaží se ale co nejpřesněji ilustrovat průběh nemoci, soustředí se na to, co se odehrává v duši člověka, který se ztrácí sám v sobě. A tyto proměny se jí daří vyjádřit v obdivuhodné škále hereckých prostředků, jejichž svorníkem je přitom civilní věcnost a výrazová úspornost.

Foto: Jarmila Štuková

Miščinu mladou přítelkyni hraje Anna Kameníková (vlevo).

Impulzivní Marii ztělesňuje Anna Kameníková a vytváří tak k Cibulkové Mišce vděčný kontrastní polohu. Slušela by jí jen lepší dikce, zvláště v inscenaci, kde slovo je tématem. Logopeda Jérôma vykresluje Ladislav Hampl v oblouku od snahy o uchování profesionálního odstupu až po empatické splynutí s Miškou.

Foto: Jarmila Štuková

Jérôme (Ladislav Hampl) se stává Miščiným důvěrníkem.

Na miniaturním jevišti vytvářejí iluzi pokoje v domě pro seniory, kam se Miška musí uchýlit, černobílé závěsy s motivem proplétajících se větví, jež ladí s představou slov putujících složitými cestami k adresátovi. Jen usazení Mišky v nízkém křesle brání části diváků v sále bez elevace v dokonalé viditelnosti její tváře.

Neurolog Filip Růžička: Náš život je náš mozek ukrytý ve tmě, v našich hlavách

Kultura

Vděk je komorní inscenace, jež Viole sluší. V divácky přitažlivé formě přináší stále aktuální téma lidské komunikace a blízkosti.

Delphine de Vegan: Vděk
Překlad románu Alexandra Pflimpflová, divadelní adaptace Martina Kinská a Jan Rejžek, režie Martina Kinská, scéna Martin Šimek, kostýmy Linda Holubová, hudba Jan Kučera. Premiéra 11. listopadu v Divadle Viola, Praha.
Hodnocení: 85 %

RECENZE: Vánoční LouTkáček spíš nudí než pobaví

Kultura

RECENZE: Vyrypajevův překombinovaný Višňový sad

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo Viola

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám