Hlavní obsah

RECENZE: Vánoční LouTkáček spíš nudí než pobaví

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Samotný fakt, že Opera Národního divadla v Praze objevila u nás neznámou vánoční hru se zpěvy německého skladatele Paula Hindemitha a rozhodla se s ní seznámit české publikum v cyklu Musica non grata, je sympatický. Méně už inscenace LouTkáček, jež budí otázku, koho má tato pochmurně moralizující pohádka vlastně zaujmout.

Foto: Serghei Gherciu

Zleva Miloš Horák (řezbář Hoblina) a Peter Malý (LouTkáček) v inscenaci Hindemithovy pohádky

Článek

Původní hra je silně vázaná na německé prostředí a tradice. Její úprava z pera Ondřeje Hučína se je snažila co nejvíc omezit a akcentovat obecné poselství o hledání vánoční hvězdy jako symbolu lidské blízkosti.

Jenže výsledný příběh o loutkářově dcerce Týně, která hned v první minutě hry přijde o maminku a posléze i o srdce, takže po většinu času chřadne a hrozí jí smrt, moc pohody do vánočního času nevnese.

Stejně jako oživlá loutka LouTkáčka, jež svým sebestředným chováním jen stěží získá sympatie dětského publika. Text je zatížený křesťanskou i ekologickou rétorikou a nabízí jen málo vděčných divadelních situací, jež by byly s to oslovit dětskou duši. A také jen minimum humoru. Ten se bohužel na jevišti nepodařilo rozehrát ani režiséru a choreografovi inscenace Radimu Vizvárymu.

Foto: Serghei Gherciu

Zleva Jiří Hájek (principál Punoni), Vít Šantora (LouTkáček) a Jekatěrina Krovatěva (Týna) jsou protagonisty fantaskní pohádky o oživlé loutce

Ačkoli si na pomoc přizval šest svých kolegů mimů v rolích loutek, jejich choreografie postrádá nápaditost, loutky se po většinu času jen monotónně kroutí a pochodují.

Inscenace tak ani po vizuální stránce nic moc přitažlivého nenabízí; scéna připomíná dřevěné vyřezávánky lupenkovou pilkou, zajímavě barevně nasvěcované, a kostýmy vypadají lépe na kresbách v programu.

RECENZE: Dobře rozehraná komedie v Kalichu

Kultura

S jejich vystřihováním si děti doma užijí nejspíš víc zábavy než v hledišti Stavovského divadla, kde se většina z nich po krátkém čase už okatě nudila. Zvláště když většině pěvců není při zpěvu písniček rozumět téměř ani slovo.

Lépe jsou na tom kupodivu s mluvenými dialogy, které posunují děj trochu klopotně kupředu.

Hindemithova hudba v citlivém nastudování Davida Švece vychází v inscenaci dost zkrátka, většina diváků si tak jako tak nejvíc zapamatuje úvodní citaci české koledy Nesem vám noviny a závěrečné písně Adeste fideles.

Foto: Serghei Gherciu

Scénografie připomíná šablony pro vyřezávání lupenkovou pilou, které zajímavě nasvěcuje.

Vánočních rodinných představení není nikdy dost, ale rozporuplný LouTkáček se k těm divácky oblíbeným nejspíš nezařadí.

I když představení naplánovaná do 14. prosince jsou už dopředu vyprodaná.

Paul Hindemith: LouTkáček
Režie a choreografie: Radim Vizváry, dirigent: David Švec, scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská, české přebásnění, úprava textu a dramaturgie: Ondřej Hučín. Česká premiéra 30. listopadu ve Stavovském divadle, Národní divadlo, Praha.
Hodnocení: 50 %

RECENZE: Vyrypajevův překombinovaný Višňový sad

Kultura

RECENZE: Jak se podkopat do svobodného světa

Kultura

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám