Článek
Mimořádné jednání výboru pro kulturu a volný čas ze 4. dubna nerozhodlo, zastupitelé si stěžovali, že si nemohli prostudovat žádosti, dostali je týž den, pouhé čtyři dny po uzávěrce, což vyvolává pochybnosti o adekvátním zhodnocení projektů. V nejistotě tak zůstává řada pořadatelů, kteří nevědí, zda jejich projekty hlavní město podpoří. Dohromady žádají o 123 milióny, takže je jasné, že jejich požadavky nemohou být plně uspokojeny.
Náměstek ministra kultury Adolf Toman na jednání výboru minulý týden varoval, že ministerstvem podporované festivaly Pražské jaro, Tanec Praha, Pražské quadriennale či 4 dny v pohybu jsou ohrožené. "Pokud je Praha nepodpoří, nebudou se moci uskutečnit," uvedl.
Opožděné rozhodování způsobuje pořadatelům problémy
Termíny zahájení některých akcí přitom klepou na dveře, Pražské jaro začíná již v květnu. Jeho ředitel Roman Bělor začíná být nervózní, přece jen příspěvek od hlavního města představuje kolem 12 procent ze 75 milionového rozpočtu. "Nezvyšuje to naší jistotu, trvá to příliš dlouho, už je to na hraně, i když nás magistrát pravidelně o vývoji informuje a také nás uklidňuje, že předsedou správní rady je primátor Pavel Bém." Bělor uvádí, že ho to nutí myslet na dostatek volných financí.
Poradkyně ministra kultury Yvona Kreuzmannová považuje za "skandální", že se o penězích rozhoduje tak pozdě. Vždyť třináctý ročník přehlídky tuzemských tanečních souborů Česká taneční platforma začíná již v pátek 13. dubna. A jeho pořadatelé dosud nevědí, kolik jim poskytne magistrát z požadovaných 300 000 korun, které tvoří skoro třetinu rozpočtu. Samo město přitom loni festivalu nabídlo, aby už nežádal o granty, ale stal se akcí, kterou Praha spolupořádá. Kdyby žádal o grant, věděl by už měsíc, zda peníze dostal, a v jaké výši.
V ohrožení je i festival etnické hudby Respect, který začíná 23. května a jehož vrchol přinesou koncerty 8. a 9. června. "Nemůžeme začít s propagací, na kterou je už teď pozdě," řekl Borek Holeček z pořádající agentury Rachot a upozornil, že on musel už řadu peněz zaplatit: "Snažíme se chovat hospodárně, takže samozřejmě už máme nakoupené letenky pro účinkující. Nyní by stály mnohonásobně více. Kdybychom alespoň věděli z kuloárů, zda vůbec něco dostaneme."
Nerovné podmínky
Zpoždění však není jediným problémem, dalším a možná mnohem větším je fakt, že neexistují jasná pravidla pro rozhodování a mantinely jsou mimořádné volné, dokonce není stanoveno, že žádat o partnerství musí jen kulturní subjekty a není ani řečeno, že projekt musí být neziskový, takže o rovnosti se hovořit nedá.
"Hrozí, že se z kultury stane podnikatelská sféra, a budou jen muzikály, což chtějí i někteří radní." Loni například dostala dva milióny společnost Fantazma spol. s r. o. na pořádání představení muzikálu divadla Ta Fantastika Obraz Doriana Graye. Společnost údajně žádá o podporu i letos.
Podle Kreuzmannové tak hrozí, že jsou porušována pravidla Evropské komise, přesněji řečeno články 87 a 88 Smlouvy o Evropském společenství, kdy podnikatelský subjekt může během tří let dostat nanejvýš 200 000 eur. Informován o tom podle Kreuzmannové, která je také místopředsedkyní Iniciativy pro kulturu, byl už Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
O absenci rovnosti podmínek vypovídá skutečnost, že Febiofest kvůli lednovému termínu již dostal přiklepnuto 4,5 miliónu ještě před uzávěrkou. Byl tedy zvýhodněn.