Hlavní obsah

Lukáš Vondráček oslnil Dvořákovu Prahu brilantním Griegem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pod taktovkou Vasilye Petrenka vystoupil ve středu večer na Dvořákově Praze v Rudolfinu Royal Philharmonic Orchestra (Královský filharmonický orchestr). V úvodu večera zazněla k uctění památky zesnulé královny Spojeného království Velké Británie a Severního Irska Alžběty II. a krále Karla III., který je i patronem orchestru, skladba Nimrod (Lovec) z Elgarových Variací na vlastní téma Enigma. Recenzi napsal pro Právo hudební publicista Ivan Ruml.

Foto: Petra Hajská

Lukáš Vondráček uchvátil publikum brilantní i niternou interpretací Griegova koncertu.

Článek

Poté královská filharmonie uvedla Čtyři mořská interludia z Brittenovy opery Peter Grimes. Přednesla je v jediném tahu s vrcholící Bouří, která psychologicky vykresluje stav titulního hrdiny, jenž je pro své údajné činy vyobcován majoritní společností.

V klidnější poloze se pak odvíjel Klavírní koncert a moll Edvarda Griega, jehož sólistou byl český klavírní virtuos Lukáš Vondráček. Předvedl profesionální a promyšlený výkon, který oplýval lyrismem i technicky dokonalou hrou, což se projevilo zejména v pianissimech bleskových pasáží. V nízké zvukové hladině stavěl pianista dlouhá crescenda, která se pak rozvíjela do měkce traktovaných gradací. Jako by v jeho hře stále probublávala skrytá náruživost, udržující posluchače v napjatém očekávání.

Skvělá interpretace byla přijata s frenetickým potleskem publika. Klavírista odměnil posluchače něžným trylkovým přídavkem z Griegových Lyrických kusů.

Po přestávce zazněla Pátá symfonie B dur Sergeje Prokofjeva, v níž autor vylíčil své pocity z válečných událostí v polovině čtyřicátých let minulého století. Majestátnost vstupní části uchvátila nástrojovou kulturou violoncell a kontrabasů, druhá věta se nesla v tanečním duchu jakéhosi foxtrotu, třetí pak naznačila válečné utrpení a čtvrtá, uvozená satirickým tématem, přešla v grandiózním závěru do návratu úvodní nálady.

Skvělé provedení rozsáhlé a interpretačně náročné skladby bylo odměněno zaslouženými ovacemi, zvláště když Královská filharmonie přidala ještě temperamentně zahraný první Dvořákův Slovanský tanec.

Program Dvořákovy Prahy bude do konce týdne patřit zejména kvartetní řadě Dvořák Collection a finalistům Concertina Praga.

Reklama

Související články

Vrcholné kvartety ve vrcholném podání

Pavel Haas Quartet zahájil v pondělí večer na festivalu Dvořákova Praha tříletý projekt kompletního uvedení skladeb Antonína Dvořáka pro smyčcové kvarteto,...

Dvořákovu Prahu zahájí kultovní díla

Koncert pro violoncello a orchestr h moll a Symfonie č. 9 e moll Z Nového světa Antonína Dvořáka v podání Mnichovských filharmoniků otevřou dnes večer...

Výběr článků

Načítám