Hlavní obsah

Internetový bůh šíří nenávist

Sprostá, drzá, vtipná a nervy drásající. Kniha francouzské spisovatelky Virginie Despentes Čau debile, která vyšla v překladu Petry Zikmundové v nakladatelství Vyšehrad, čtenáři nedá vydechnout. Českému publiku není autorka neznámá. Převodu už se dočkala její trilogie Život Vernona Subutexe I, II, III (Garamond), próza Dítě apokalypsy (Host), a dokonce i její proslulý anarcho-feministický manifest Teorie King Konga (Garamond).

Foto: Vyšehrad

Obal knihy

Článek

Čau debile je román ukrytý do e-mailové komunikace mezi dvěma nepravděpodobnými spojenci: poměrně slavným spisovatelem Oscarem Jayackem, toho času nařčeným v kauze MeToo, a stárnoucí francouzskou filmovou hvězdou Rebeccou Latté, která je podle svých slov zvyklá být v záři reflektorů, kamkoli se vrtne.

Tito dva náhodní partneři se potkávají v kyberprostoru na základě Oscarova hejtu na Rebečin vzhled a kupodivu si zvládnou dopisovat na překvapivých 240 stranách. A do toho všeho vypukne celosvětová pandemie covidu-19.

Viníci

Zmíněná přestřelka je ale v knize problematizovaná na několika úrovních. Jinak by to nebyla Despentes, jejíž nejsilnější stránkou je schopnost vnitřního ztotožnění s naprosto nesourodými lidmi rozličných životních zkušeností.

Kniha přemosťuje hereččin hvězdný život plný drog i mužů a náročné postavení spisovatele ve středních letech, který se snaží něco se sebou konečně dělat na setkání anonymních narkomanů.

Příběh mnohokrát překvapí svou bezprostředností, sdílenými pocity a zkušenostmi nesourodých vypravěčů, ale i hlubokým zamyšlením nad světem, který je ovládán internetovými diskuzemi a nenávistí všech proti všem.

Příběh v neposlední řadě spoluutváří postava Zoe Katany, autorky feministického blogu, v němž poprvé pojmenuje Oscarovo sexuální obtěžování, kterému byla vystavena jako jeho redaktorka v nakladatelství.

Zoe využívá naštvanosti svého publika k posilování nenávisti vůči Oscarovi, dokud se tentýž internetový bůh nenávisti neobrátí proti ní samotné. To ji přivede k mnohem hlubší reflexi světa, v němž žijeme.

Kniha směřuje od covidového rozdělení společnosti až k pointě, která si v mnohém nezadá s „woke temnotou“ seriálů jako Euforie (2019). V první řadě pojednává o nemožnosti být jednotní – a to i v situaci, kdy máme stejné nepřátele a kdy největšími společenskými problémy jsou mocenská hierarchie a agresivita mezi muži i ženami. To, jak je naše pozornost od předmětu oprávněného hněvu unášena úplně jiným směrem, pulzuje knihou od začátku do konce.

Související témata:

Výběr článků

Načítám