Hlavní obsah

Jásavý i emotivní závěr Dvořákovy Prahy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Připomínka dvojího kulturního výročí uzavřela 25. září v pražském Rudolfinu mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha. Pod taktovkou šéfdirigenta Petra Popelky zahrál Symfonický orchestr Českého rozhlasu, média, jež v květnu oslavilo sté výročí zahájení pravidelného vysílání. Pro Novinky článek napsal spolupracovník redakce Ivan Ruml.

Foto: Petra Hajská

Sopranistka Simona Šaturová a dirigent Petr Popelka při provedení Dvořákova Te Deum.

Článek

Na úvod zazněl Klavírní koncert č. 1 d moll Johannese Brahmse, od jehož narození letos uplynulo sto devadesát let.

Jako sólista se v takřka padesátiminutovém díle představil britský pianista Paul Lewis, uznávaný interpret Beethovenovy klavírní tvorby. Jeho projev je intimní, přemýšlivý, se snahou postihnout vnitřní podstatu díla. Vzrušená atmosféra hlavního tématu koncertu se projevila spíše v symfonické části. Klavíristova hra působila zpočátku umírněně, postupně však nabírala na dynamice, v repríze hlava zmíněného tématu zaburácela v oslnivých trylcích.

Foto: Petra Hajská

Sólistou Brahmsova Prvního klavírního koncertu byl britský pianista Paul Lewis.

Lewisově hráčskému charakteru nejlépe sedělo klidné Adagio, jež je podle názoru dobových hlasů hudebním portrétem Clary Schumannové, znamenité pianistky a Brahmsovy platonické lásky.

Ve třetí větě zvolil Lewis velmi svižné tempo, které se pod vlivem hojné pedalizace ve virtuózních figuracích téměř slévalo v hůře rozpoznatelný tvar. Nicméně oslnivý dojem z provedení spíše symfonického než pouze virtuózně klavírního díla vyvolalo mohutnou odezvu v obecenstvu, které si vyžádalo na sólistovi přídavek, Schubertovo Allegretto c moll.

Druhou část večera otevřela symfonická báseň De profundis z roku 1941 Dvořákova žáka Vítězslava Nováka. Je to dílo zralého autora mistrovsky ovládajícího kompoziční finesy. Jeho poslech evokuje tíživou náladu, vyvolanou německou okupací. Samotný vstup je poznamenán sestupnou basovou řadou přednášenou kontrafagotem.

V dalším průběhu se pak přidává obrovský orchestrální aparát traktovaný kontrapunktickou technikou, aby v závěru zazněly v H dur vítězné varhany, které sugerují víru ve vítězný konec národního ponížení.

Foto: Petra Hajská

Symfonický orchestr Českého rozhlasu řídil jeho šéfdirigent Petr Popelka.

V závěru večera zaznělo jásavé Te Deum Antonína Dvořáka, v němž se představil i Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou. A sólisté sopranistka Simona Šaturová, jejíž hlas oplývá ve vyšší poloze emotivní slzou, a slovenský basista Jozef Benci, který sice měl trochu potíže s výše položeným partem, zato jeho umělecká výpověď evokovala moudrost starozákonních proroků.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Rudolfinum, Symfonický orchestr Českého rozhlasu

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám