Článek
Piráti: Greatest Hits
Indies Records, 66:29 a 33:15
Za praotce tuzemského hiphopu jsou právem považováni Manželé se svým kongeniálním albem Jižák. Nemělo by se však zapomínat, že u jeho kolébky stáli také hradečtí Piráti, skupina z konce 80.let, která představovala tuzemskou odpověď na Beastie Boys a předznamenávala tak zrod crossoveru.
Nahrávky, které nic neztratily na svěžesti, ukazují, nakolik Piráti předznamenali další vývoj rockové hudby. Spojení rapu s tvrdým rockem je stále aktuální, přičemž skupina ukazovala, jak široké možnosti jí nabízí. I mnozí současní představitelé stylu by se u ní mohli učit, skupina nevykrádala jen hardrockové velikány, ale klidně si vypůjčila motiv od Petra Nováka či nápěv písně Hej hou trpaslíci jdou. Zklamáním jsou pouze remixy na druhém disku. Tvůrcům výběru se nepodařilo oslovit ta pravá jména, chybí především přední představitelé tuzemské hiphopové scény.
Jan B. Uhlíř: Ve stínu říšské orlice
Nakladatelství Aleš Skřivan ml., 286 stran
Kniha s podtitulem Protektorát Čechy a Morava, odboj a kolaborace přináší epizodické obrazy klíčových událostí let 1939 - 1945 spolu s medailony výrazných postav národního odporu proti nacistům (mj. Alois Eliáš, Vladimír Krajina, představitelé sokolského odboje) i vůdčích spolupracovníků s okupanty (Emanuel Moravec, Josef Kliment apod.). Uhlířovo líčení doplňují obsáhlé citace pramenů, především z protektorátního tisku, a obsáhlý seznam literatury.