Hlavní obsah

RECENZE: Yungblud je dost divoký a bláznivý na to, aby byl rokenrolový princ

V roce 2022 si v klipu k jeho písni The Funeral zahráli Sharon a Ozzy Osbournovi. Začalo jejich přátelství, které bylo z jedné strany uctivé a z druhé mateřské a otcovské. Ozzy mu dal řetízek a on mu na jeho posledním koncertě 5. července letošního roku v Birminghamu jeden věnoval také. Za to i hromadu hezkých slov od Osbournových na svou adresu je teď britský zpěvák Yungblud vnímaný jako rokenrolový princ.

Foto: Michal Šula, Novinky

Yungblud v Praze nabídl po čertech rockový set

Článek

Písničku Changes z alba Vol. 4 (1972) britské skupiny Black Sabbath, v níž Osbourne zpíval, provedl v pátek večer v diváky zcela zaplněné hale v pražských Holešovicích tak skvěle a s pěveckým přehledem, že publikum jeho výkon přijalo s nehlučnou úctou.

Jeden z nejsilnějších okamžiků koncertu to byl nejenom kvůli tomu, že se stará písnička s jeho svěží interpretací rozjasnila, nýbrž i proto, že mladé publikum bezpochyby vnímalo, jak důležitou postavou pro rockovou scénu Ozzy Osbourne byl. A jak důležitou personou byl pro hudební cestu Yungbluda, jenž ho před skladbou bezmála svatořečil.

I jeho prý v mládí považovali za příliš divokého a bláznivého, i on rád přeháněl, zvláště na scéně, i on mnohé provokoval. Byli si v tom podobní.

Foto: Michal Šula, Novinky

Yungblud byl na pódiu s kapelou

Když už jsme u těch vzorů, při pohledu na Yungbluda na pódiu se jich do mysli sune několik. Třeba Mick Jagger z Rolling Stones či Iggy Pop, to kvůli pohybům na pódiu. David Bowie proto, jak moc Yungblud dělá z rockové hudby umění, a Brian Molko z Placebo kvůli šibalskému úsměvu. S vulgarismy to pak má stejně jako mnozí pankáči. Také je při promluvách mezi písněmi nadužívá.

Jakmile přišel v Praze na pódium a ozvaly se první tóny skladby Hello Heaven, Hello, ti, kteří měli místa k sezení, vstali. Zkušenosti praví, že přihodí-li se to hned na začátku setu, následující chvíle budou z kategorie těžko zapomenutelných. A to se stalo.

Foto: Michal Šula, Novinky

Yungblud by se silami nejspíš vydržel až do rána

Ve Hello Heaven, Hello Yungblud připomněl, že po dlouhých letech vznikla výrazná rozmáchlá rocková skladba, která je výkladní skříní nápaditého aranžování, progresivní produkce a nezapomenutelného zpěvu. Trvá více než devět minut, ale má příběh a stálé pnutí.

Přesně tyhle dvě vlastnosti lze ovšem v případě Yungbludova koncertního bloku najít i v dalších písních. Svým neobvykle silným, intonačně jistým a potřebným sex appealem disponujícím zpěvem s řádnou dávkou naléhavosti jim nadto připnul cejch originality.

Jeho set měl ve srovnání se třemi předkapelami (Ruworr!ed, Weathers a Palaye Royale) dobrý zvuk. Byl hlasitý, ale čitelný. Bortil se jen ve chvílích, kdy se umělec rozhodl, stejně jako to dělali mnozí veteráni rokenrolových dějin, hovořit a neměl jasno, co toho bude obsahem. V těch okamžicích to byla nuda a nadto se proběhlé burcování stalo směšné, když jeho kapela spustila další skladbu.

To se totiž diváci pokaždé doslova rozdováděli kvůli tomu, jaký drajv muzika měla. Bez pobídek, jen v reakci na zcela základní koncertní položku.

Yungblud měl dost anergie na to, aby znamenitě odzpíval celé vystoupení. Skákal při něm jako pominutý a vyjadřoval radost v každé chvíli, která mu pro to přišla vhodná. Byl to plný rockový večer. Večer s rokenrolovým princem.

Yungblud
hala Fortuna, Praha, 17. října
Hodnocení: 90 %

Výběr článků

Načítám