Hlavní obsah

RECENZE: Klavírní deník Dmitrije Šostakoviče

Krásný zážitek připravil Klavírní festival Rudolfa Firkušného v pondělí posluchačům pražského Rudolfina výběrem z cyklu 24 preludií a fug op. 87 Dmitrije Šostakoviče. Monumentální dílo inspirované Dobře temperovaným klavírem J. S. Bacha má v repertoáru jen málo interpretů.

Foto: Jan Kantor

Julianna Avdějeva zprostředkovala posluchačům odstíny Šostakovičova klavírního deníku.

Článek

V Praze je přednesla ruská klavíristka Julianna Avdějeva, vítězka Chopinovy soutěže z roku 2010, jež dílo v úplnosti nahrála letos pro společnost Pentatone. V první části uvedla Avdějeva sedm a ve druhé (i s přídavkem) rovněž sedm preludií a fug. Její výběr byl veden touhou představit dílo tak, aby vynikly jeho kontrasty a proměny.

Šostakovič do preludií a fug vložil svůj intimní deník odrážející jeho úzkosti z doby stalinských represí, ale i pocity melancholie, vzácného štěstí a radosti. Hned v prvním Preludiu a fuze C dur předvedla Avdějeva, že si s dílem dokonale rozumí.

Zadumaně tesklivá nálada mluvila v jejím intimním pojetí k posluchačům, stejně jako další preludia a fugy svým neklidem, tísní, tragikou, něhou, vážností i prostotou. Klavíristka přiblížila posluchačům jak ozvuky bachovské kontrapunktické práce, tak i monumentalitu evokující místy Musorgského Obrázky z výstavy, jindy zase ironickou hravost, ale i impresionistickou tesknotu ruských stepí.

Její výkon byl nejen technicky brilantní, ale vůči Šostakovičovi i velmi empatický. Vyprodané Rudolfinum ji odměnilo dlouhými ovacemi vestoje.

Klavírní festival Rudolfa Firkušného – Julianna Avdějeva
10. listopadu, Rudolfinum, Praha
Hodnocení: 95 %
Související témata:
Julianna Avdějeva

Výběr článků

Načítám