Hlavní obsah

RECENZE: Efektní závěr Dvořákovy Prahy

Novinky, Ivan Ruml
1:27
1:27

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Symfonický koncert Francouzského národního orchestru s rumunským dirigentem Cristianem Măcelaru uzavřel 23. září 18. ročník mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Program nabídl kromě Dvořáka i díla Enescova, Gershwinova, Ravelova, v přídavcích pak Beethovenova a Saint-Saënsova.

Foto: DP - Petra Hajská

Sólový part v Gershwinově Klavírním koncertu přednesl Rudolf Buchbinder.

Článek

Hlavní pozornost byla upřena na Klavírní koncert F dur George Gershwina, v němž se představil jako sólista litoměřický rodák, rakouský hvězdný pianista Rudolf Buchbinder. Ohňostroj hudebních nápadů a neotřelých postupů doplněných v orchestru synkopickými rytmy zvedl ze židlí obecenstvo a byl dokonalým završením večera.

Že je Buchbinder víc doma ve středoevropském repertoáru, prokázal brilantním přídavkem třetí věty z Beethovenovy Patetické sonáty c moll. V úvodu zazněla Rumunská rapsodie č. 1 A dur George Enescu, jež svými lidovými melodiemi s tureckými rytmy pootevřela okno do dirigentovy domoviny.

V druhé části večera francouzský orchestr uvedl Rapsodii a moll, op. 14 Antonína Dvořáka ze středního skladatelova období, která dává sólový prostor Rusalčině harfě, jímavému violoncellu a epickým dechovým nástrojům.

Večer uzavřela báseň Maurice Ravela La Valse, která přenesla posluchače do vídeňského budoáru v třídobém až satiricky pikantním metru. Po velkém aplausu přidali francouzští hudebníci bouřlivé taneční Bakchanále ze Saint-Saënsovy opery Samson a Dalila.

Dvořákova Praha – Orchestre National de France
23. 9., Rudolfinum, Praha
Hodnocení: 95 %

Výběr článků

Načítám