Hlavní obsah

RECENZE: Poetický Dvořák, Brahms i Grieg

1:23
1:23

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Praha

Na druhém ze čtyř písňových večerů festivalu Dvořákova Praha zněly kromě Dvořáka i melodie jeho současníků Johannese Brahmse a Edvarda Griega. V Sukově síní pražského Rudolfina je přednesly pěvkyně Kateřina Kněžíková a Bella Adamova.

Foto: Petra Hajská

Kateřina Kněžíková (vlevo) a Bella Adamova na závěr koncertu přednesly výběr z Dvořákových Moravských dvojzpěvů.

Článek

Na úvod Kněžíková připomněla méně známý cyklus Dvořákových Písní na slova z Rukopisu královédvorského. Šest písní podle nechvalně známého falza uchopil Dvořák výrazově i formálně rozvrstvenou hudbou s novátorskými harmoniemi.

Kněžíková je přednesla s citem pro každou z nich, jen srozumitelnost komplikovaných textů nebyla vždy stoprocentní. Zážitkem v jejím emotivním podání se poté staly čtyři Brahmsovy písně.

Foto: Petra Hajská

Kateřina Kněžíková při přednesu Brahmsových písní

Vrcholem večera byl po pauze Griegův písňový cyklus Haugtussa o nešťastné lásce mladé dívky na texty jeho krajana Arneho Garborga. Každá z písní se rovná malému hudebnímu skvostu a mezzosopranistka Bella Adamova jejich poselství tlumočila velmi živě svým barevným a ve všech polohách krásně znělým hlasem, a to i přes jazykovou bariéru norského originálu.

Foto: Petra Hajská

Mezzosopranistka Bella Adamova si vychutnala každý lyrický i dramatický moment Griegova cyklu Haugtussa.

Obě pěvkyně spolu přednesly i výběr z Brahmsových Duetů a Dvořákových Moravských dvojzpěvů. Zvláště devět Dvořákových dvojzpěvů pohladilo po duši líbeznými melodiemi, v nichž se oba hlasy lahodně proplétaly. Citlivým partnerem jim byl celý večer skvělý klavírista David Švec, který se blýskl zejména v náročném klavírním partu Griegova cyklu.

Poetismus časů Dvořákových
Dvořákova Praha, 12. září v Sukově síni, Rudolfinum, Praha
Hodnocení: 90 %

Výběr článků

Načítám