Hlavní obsah

RECENZE: Gilgameš o touze po nesmrtelnosti

1:25
1:25

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Osmnáctá Dvořákova Praha se zvolna chýlí ke konci. Poslednímu víkendu dominovalo provedení oratoria Epos o Gilgamešovi Bohuslava Martinů, jeden z festivalových vrcholů. Myšlenkou na dílo podle mezopotámského eposu se Martinů zabýval řadu let.

Foto: Dvořákova Praha

Pražský filharmonický sbor zazářil v Eposu o Gilgamešovi.

Článek

Otázky přátelství, lásky a smrti, respektive věčné lidské touhy po nesmrtelnosti pokládal za základní, jež si lidstvo stále klade. Oratorium mělo premiéru v roce 1958 v Basileji.

Dirigent Robert Kružík zvolil pro provedení na Dvořákově Praze původní verzi s anglickým textem. Jako vypravěč vystoupil přední britský herec Simon Callow, jenž se své role zmocnil ve vyváženém poměru mezi civilismem a patosem.

Vynikající byli i sólisté – americký tenorista Kyle van Schoonhoven, australský basbarytonista Derek Welton, britská sopranistka Lucy Crowe a český basista Jan Martiník. Absolutorium zaslouží výkon Pražského filharmonického sboru (sbormistr Lukáš Vasilek), který zněl v hlasově vyrovnaném, barevném a výrazově propracovaném zvuku. A samozřejmě i výkon orchestru Prague Philharmonia.

V první části večera zazněla s Gilgamešem trochu nesourodě působící Pocta Schumannovým. Klavírní koncert a moll teprve šestnáctileté Clary v podání litevské klavíristky Onuté Gražinyté byl spíše zajímavostí, Violoncellový koncert a moll zaujal citlivě prožitým provedením britského sólisty Stevena Isserlise.

Foto: Dvořákova Praha

Role vypravěče se citlivě zmocnil britský herec Simon Callow.

Foto: Dvořákova Praha

Britský violoncellista nadchl přednesem Schumannova koncertu i přídavkem skladby Pabla Casalse.

Dvořákova Praha – Pocta Schumannovým / Epos o Gilgamešovi
20. 9., Rudolfinum, Praha
Hodnocení: 95 %

Výběr článků

Načítám