Článek
Pod energickým a čitelným gestem dirigenta vstoupili Chicagští do líčení neodvratného lidského osudu v úvodní části Allegro energico. S velkou hráčskou intenzitou a zaujetím rozvinuli klíčové pochodové téma vrcholící v zářícím motivu trubek a poté sílícím chorálu houslí.
V prudkém kontrastu s předchozím hudebním dějem rozezpíval dirigent s hudebníky lyrické téma podpořené zvonky pastýřů, aby se pak v další proměně vrátil k zvukově oslnivému vítěznému boji.
Ve strhujícím tempu a s působivou virtuozitou pak orchestr rozehrál Scherzo druhé věty, typicky mahlerovský groteskní tanec s proměnlivým rytmickým plánem. Andante třetí věty přineslo posluchačům zvukově až krystalický balzám pro duši, ačkoli ani ve zpěvnosti nezmizel z pozadí umně skrytý nepokoj.
S hráčskou precizností vymodeloval orchestr i zvukově opojnou podobu závěrečného boje s osudem, promítnutého do efektních úderů tympánů a dřevěných palic.
Jaap van Zweden a Chicago Symphony Orchestra poskytli provedením této Mahlerovy monumentální, jako z jednoho kusu hudby vytesané symfonie posluchačům Pražského jara ojedinělý a nezapomenutelný zážitek.
Potvrdili tak slova americké kritiky, která jejich provedení této symfonie označila před třemi lety za „jeden z nejpřesvědčivějších mahlerovských koncertů posledních let“.
Pražské jaro – Chicago Symphony Orchestra |
---|
20. května, Obecní dům, Praha |
Hodnocení: 100 % |