Hlavní obsah

Glosa: Duchoň abstinent?

1:43
1:43

Poslechněte si tento článek

Sledovat slovenské diskuse nad filmem Duchoň režiséra Petera Bebjaka poskytuje sondu do nastavení tamní společnosti. Diskuse jsou to bouřlivé. Nemalá část diváků snímku, jenž má na Slovensku výbornou návštěvnost, odešla z kina nespokojena – s pocitem, že památka zpěváka pop music byla pošpiněna.

Trailer filmu DuchoňVideo: Continental Film

Článek

„Letos je slovenská kultura ve znamení Karla Duchoně, 75. výročí jeho narození a 40. výročí jeho úmrtí. Měli bychom si ho proto připomínat důstojně a s úctou,“ psalo se v médiích v jednom z komentářů.

„Nechápu tvůrce filmu, proč se z drtivé části zaměřili na negativní stránky Karla Duchoně,“ stálo v jiném z četných novinových komentářů. Čtenářská anketa na jednom ze serverů (Topky.sk) vyzněla obdobně.

Bebjakův Duchoň není žádná dehonestace zpěváka. Prostě měl velký talent, a ještě větší sklon k pití alkoholu. Když někdo zemře v pětatřiceti letech na následky pití, těžko o takové osobnosti natočit film a dělat, že to nebylo tak žhavé. Jako kdybyste psali knihu či točili film o Jimu Morrisonovi a popírali skutečnost, že frontman kapely Doors své tělo devastoval drogami a alkoholem.

Bebjak vykreslil nejednoznačnou figuru popové hvězdy vláčenou svými běsy a tlačenou politickým režimem. Dokonce Duchoně i heroizuje. V pasáži, kdy zpěvák interpretuje ve francouzském Cannes píseň V dolinách. A závěrečnou scénou, v níž je v dynamickém reji nesen tanečníky a tanečnicemi, mu vzdává svého druhu hold. Je to smířlivý konec, jenž říká: Je škoda, že zemřel tak mladý.

Mnohým Slovákům tohle nestačí. Byl to pro ně hrdina, který rozdával radost a podle toho se mají filmaři chovat. A ani ta doba nebyla tak zlá, jak se nám pan režisér snaží namluvit. Poněkud mě z toho mrazí, přiznávám se.

Související témata:

Výběr článků

Načítám