Článek
Podobně selhává i snímek rakousko-slovenské scenáristky a režisérky Alexandry Makarové Perla, který po světové premiéře na filmovém festivalu v Rotterdamu a předpremiéře na karlovarském festivalu vstupuje do kin.
Makarová údajně čerpala z příběhu své babičky, i když toho asi dost pozměnila ve jménu vlastních scenáristických záměrů.
S hrdinkou filmu, slovenskou malířkou Perlou (Rebeka Poláková) se seznamujeme v roce 1981, kdy s devítiletou dcerou, talentovanou klavíristkou Julií, žije ve Vídni, kam utekla jako těhotná.
Život samoživitelky v emigraci evidentně nebyl snadný, ale teď se konečně začíná blýskat na lepší časy. Perlu čeká výstava v New Yorku a ve stejné době se zamiluje do Rakušana Josefa, který si nic nepřeje víc, než učinit ji i Julii šťastnými.

Rebeka Poláková jako Perla se rozhoduje těžce a pokaždé špatně.
A do toho se ze Slovenska ozve bývalý přítel Perly a Juliin otec Andrej, kterého na jejich společném útěku chytili pohraničníci a právě byl propuštěn z vězení. Trikem, který v celém zaplněném karlovarském kinosále neprohlédla snad právě jen Perla, ji zviklá v jejím dosud pevném rozhodnutí nikdy se na Slovensko nevrátit.
Série špatných rozhodnutí
A Perla učiní první z následujících řady špatných rozhodnutí: přemluví přítele, aby tam s ní a s její dcerou zajel, přičemž po celou dobu není jasné, jestli jede Perla na falešný pas, nebo se stačila za Josefa vdát.
Skoro za všechno, co Perla poté provede partnerovi, dceři a nakonec hlavně sama sobě, by obrazně řečeno zasloužila na zadek. Možná bylo autorčiným cílem ukázat, co všechno může zmatek v jedné ženské hlavě způsobit, ale výsledkem je pocit, že je vlastně opakovaně po zásluze potrestána. Což nejspíš autorčin cíl nebyl.
I když Poláková dělá, co může, aby stesk po domově, zašlých časech, dětství a mládí i potřebu uzavřít minulost hrála co nejpřesvědčivěji, není to moc platné. Nechce se totiž ani věřit, že by Perla natolik riskovala ztrátu vytouženého a čerstvě nalezeného dobrého života, když se ještě k tomu celou dobu krok za krokem přesvědčuje, že Andrej je lhář a zlý chlap.

Návrat Perly do rodné vsi není snadný.
Je cítit, že tu režisérka od svých čtyř let nežije
Slovenský herec Noël Czuczor navíc neobdařil Andreje ani stopou sympatií, které by k němu mohl divák cítit. A místa, kam Perlu a její rodinu film zavede, jsou ještě odpudivější, než člověk očekává, včetně hororové podoby velikonočních zvyků.
Makarová v režii využívá i mnohá, v Česku snad již šťastně zapomenutá klišé v zobrazování doby pár let před sametovou revolucí jako zdůraznění obrazů Lenina a Husáka nebo extrémně hnusnou „estébačku“, která dá Perle hned „na seznámení“ facku jako hrom.
Perla není film, nad kterým by měl člověk ohrnout nos. Je v něm patrná snaha ukázat, jak těžké je opustit rodnou zemi a jak bolestné bývá vyrovnání s minulostí. Ač je jeho režie dost neohrabaná, v mezinárodním festivalovém prostředí může působit dokonce lépe než na česko-slovenské půdě, kde je přece jen cítit, že tu Makarová od svých čtyř let nežije.
Perla |
---|
Rakousko / Slovensko, 2025, 108 min, Režie: Alexandra Makarová, Hrají: Rebeka Poláková, Simon Schwarz, Noël Czuczor a další |
Hodnocení: 50 % |