Hlavní obsah

Ze seriálové hvězdy režisérem shakespearovské tragédie. Braňo Holiček uvede na Hradě Othella

3:18
3:18

Poslechněte si tento článek

Po dvaceti letech se vrátil do Nejvyššího purkrabství Pražského hradu, kde jako mladý herec zkoušel Večer tříkrálový. Dnes už ale stojí na druhé straně. Režisér Braňo Holiček tu letos v létě uvede Othella v rámci Letních shakespearovských slavností. Hru chápe jako hluboce aktuální drama o lásce, jinakosti, ale i o tom, jak snadno se dnes necháváme manipulovat.

Letní shakespearovské slavnosti - Braňo HoličekVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

„Nejsem sentimentální typ, ale když jsem nabídku přijal, vybavily se mi večerní zkoušky, prázdný Hrad, noční ticho… a pocit, že se divadlo dělá z něčeho opravdového,“ uvedl v rozhovoru Holiček.

Sám začínal jako dětská hvězda slovenské televize, brzy se etabloval i na české scéně. Nejprve jako herec, později jako tvůrce autorských inscenací. Přes studium v Praze a práci na alternativních i zavedených scénách v Divadle Na zábradlí nebo Činoherním klubu se profiloval jako výrazný režijní hlas s důrazem na současná témata, jazyk a rytmus.

„Už dávno se necítím jako herec. Posledních dvacet let jsem hlavně režisér, a i když mám ke své herecké minulosti úctu, to, co definuje moji práci dnes, je právě režie. Baví mě skládat svět kolem sebe tak, aby mluvil k dnešku,“ řekl režisér, který se jako herec blýskl třeba v seriálech Vyprávěj, Ohnivý kuře nebo Ordinace v růžové zahradě 2. Tam se, stejně jako na Letní shakespearovské slavnosti, vrátil po letech jako režisér.

Othello: tragédie jinakosti i důvěry

Výběr inscenace, kterou si vzal „pod křídla“, padl na Othella z několika důvodů. Holiček od začátku chtěl inscenovat tragédii, a právě Othello pro něj zosobňuje drama lásky, identity i společenského přijetí.

„Othello nemusí být nutně černoch. Musí být jiný. Jinakost je totiž téma, které určuje celý jeho osud a zároveň nám nastavuje zrcadlo. Kde jsou hranice tolerance? A co se stane, když se člověk cítí být neustále zpochybňovaný?“ zamýšlel se.

Postava Jaga, kterého v letošní novince ztvárňují Jan Cina v alternaci s Vojtěchem Vodochodským, v jeho podání není jen „zloduch“, ale téměř archetypální postava dneška.

„Je to psycholog, manipulátor, marketér. Člověk, který ví, co říct a komu to říct, aby získal moc. Dnes to vidíme kolem sebe pořád a mnohdy to ani nevnímáme jako problém. Lidé jsou ochotní nechat se vést, i když vědí, že jsou manipulováni,“ konstatoval.

Foto: Markéta Navrátilová, Agentura Schok

Braňo Holiček na tiskové konferenci s Martinem Hilským (vlevo), který hru přeložil.

Na otázku, zda bude Othello klasický, nebo moderní, odpověděl Holiček stručně: „Obojí. Shakespeare je natolik silný, že každá doba si ho aktualizuje sama. My se snažíme vypíchnout to, co může diváky dnes opravdu zasáhnout, a tomu přizpůsobujeme i inscenační jazyk.“

Velkou výzvou je podle něj právě práce s textem, který má stovky let, a přesto musí působit svěže: „U autorských inscenací máte volnost, ale i riziko, že to nefunguje. Tady máte jistotu kvalitního textu a povinnost ho nezničit. Opřít se o něj, ale zároveň ho znovu otevřít. To mě na tom fascinuje.“

Othello se na Pražském hradě začne hrát koncem června a skončí 6. září. Během tří červencových večerů se představí také na brněnském Špilberku. Kromě něj se letošní program skládá také z loňské novinky Marná lásky snaha. Nechybí Macbeth, Večer tříkrálový, Jak se vám líbí či Zimní pohádka.

Program Letních shakespearovských slavností se ale představí také v Ostravě i Bratislavě. Právo a Novinky jsou mediálními partnery akce.

Související témata:
Braňo Holiček

Výběr článků

Načítám