Článek
Téma střetu umělce s vládnoucí mocí je v inscenaci režiséra Ivana Krejčího bohužel zahlušeno vnější opulentností a melodramatickým vyhráváním příběhu o stárnoucím komediantovi, kterého více než proti církvi namířená satira Tartuffe zničí manželství s mladou dívkou, jež je možná jeho dcerou.
Molière tak z režisérovy koncepce vychází spíš jako pošetilý stařík než jako silný muž marně bojující s mocí neštítící se žádné metody.
Je to škoda, protože Martin Polách má všechny předpoklady vytvořit v Molièrovi silnou postavu skrze text, jenž by mohl a měl promlouvat k dnešku. Ostatně to svým výkonem dokáže na řadě míst, nejvíce v krásně zahraném závěru.

Zleva Martin Stránský jako Molièrův sluha Jean-Jacques Bouton, Martin Polách jako Molière a Daniel Toman jako herec Charles Varlet de Lagrange v inscenaci Molière
Místo toho ale on i Martin Stránský jako Bouton, Tomáš Impseil jako arcibiskup Charron a další herci svádějí boj s bizarními kostýmy, líčením a drobnokresebným vyhráváním situací, což vede k vnější komice a zatemňování Bulgakovovy společenské apelativnosti. Liberecký Molière snad diváky pobaví, ale nezasáhne je jasně deklarovaným tématem.

Zleva Filip Jáša jako Bratr Síla a Matěj Neubauer jako herec Zacharias Moirron
Michail Bulgakov: Molière |
---|
Režie: Ivan Krejčí, scéna: Martin Šimek, kostýmy: Jana Hauskrechtová. Premiéra 10. října v Divadle F. X. Šaldy, Liberec (psáno z druhé premiéry 12. října) |
Hodnocení: 55 % |