Hlavní obsah

RECENZE: Molière bez Bulgakovovy apelativnosti

Činohra libereckého Divadla F. X. Šaldy zahájila sezonu premiérou hry Michaila Bulgakova Molière. Autor pronásledovaný režimem stalinského Ruska nenapsal životopisnou hru, ale podobenství o tom, že podlost spojená s mocí dokáže zlikvidovat tvůrce i člověka.

Foto: Petr Neubert

Martin Polách jako Jean Baptiste Poquelin de Molière a Veronika Korytářová jako Madeleine Béjartová

Článek

Téma střetu umělce s vládnoucí mocí je v inscenaci režiséra Ivana Krejčího bohužel zahlušeno vnější opulentností a melodramatickým vyhráváním příběhu o stárnoucím komediantovi, kterého více než proti církvi namířená satira Tartuffe zničí manželství s mladou dívkou, jež je možná jeho dcerou.

Molière tak z režisérovy koncepce vychází spíš jako pošetilý stařík než jako silný muž marně bojující s mocí neštítící se žádné metody.

Je to škoda, protože Martin Polách má všechny předpoklady vytvořit v Molièrovi silnou postavu skrze text, jenž by mohl a měl promlouvat k dnešku. Ostatně to svým výkonem dokáže na řadě míst, nejvíce v krásně zahraném závěru.

Foto: Petr Neubert

Zleva Martin Stránský jako Molièrův sluha Jean-Jacques Bouton, Martin Polách jako Molière a Daniel Toman jako herec Charles Varlet de Lagrange v inscenaci Molière

Místo toho ale on i Martin Stránský jako Bouton, Tomáš Impseil jako arcibiskup Charron a další herci svádějí boj s bizarními kostýmy, líčením a drobnokresebným vyhráváním situací, což vede k vnější komice a zatemňování Bulgakovovy společenské apelativnosti. Liberecký Molière snad diváky pobaví, ale nezasáhne je jasně deklarovaným tématem.

Foto: Petr Neubert

Zleva Filip Jáša jako Bratr Síla a Matěj Neubauer jako herec Zacharias Moirron

Michail Bulgakov: Molière
Režie: Ivan Krejčí, scéna: Martin Šimek, kostýmy: Jana Hauskrechtová. Premiéra 10. října v Divadle F. X. Šaldy, Liberec (psáno z druhé premiéry 12. října)
Hodnocení: 55 %

Výběr článků

Načítám