Hlavní obsah

RECENZE: Mozartův Idomeneo jako psychodrama

1:19
1:19

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Mozartovu operu Idomeneo, král krétský uvedl soubor Státní opery pražského Národního divadla jako první premiéru sezony. K nastudování byl opět přizván katalánský režisér Calixto Bieito, jehož nekonvenční režie budí nadšení i odpor.

Foto: Serghei Gherciu

Americký tenorista Evan LeRoy Johnson ztvárnil postavu Idomenea s velkou expresivitou.

Článek

Po drsné Janáčkově Její pastorkyni, kterou Bieito uvedl v ND v květnu, nejde Idomeneo tolik proti duchu díla. Odehrává se v labyrintu mezi obrovskými posuvnými a zajímavě nasvícenými panely, mezi nimiž postavy intenzivně prožívají svá utrpení z pocitu viny či z lásky.

Bieito proměnil příběh rozporu mezi poslušností bohům a svědomím ve freudovské psychodrama, kde i projekce Neptunova netvora připomíná lidský mozek. Stylizovaný jazyk inscenace ale naráží na popisnost některých projekcí i herectví směřující až ke hranicím parodie.

Foto: Serghei Gherciu

Zleva Rebecka Wallrothová jako Idamante a ruská sopranistka Jekatěrina Krovatěva jako Illia

Náročným sólovým partům dostála se ctí jen švédská sopranistka Rebecka Wallrothová jako Idamante. Americký tenorista Evan LeRoy Johnson má sice pro Idomenea pevně znějící hlas, ale jeho projev byl dost silácký, bez technické preciznosti.

Foto: Serghei Gherciu

Idomeneo. Výraznou roli v Mozartově opeře hraje sbor. V popředí Petra Alvarez Šimková jako Elettra

Orchestr pod vedením zkušeného mozartovského dirigenta Konrada Junghänela zněl propracovaně, bohužel však s limity jak hráčskými, tak i akustiky Státní opery, jež Mozartovi nesvědčí. Pochvalu zaslouží dobře sezpívaný a akčně využívaný sbor.

W. A. Mozart: Idomeneo
Hudební nastudování a dirigent: Konrad Junghänel, režie: Calixto Bieito, scéna: Anna-Sofia Kirschová, kostýmy: Paula Kleinová. Premiéra 25. září ve Státní opeře, Národní divadlo, Praha
Hodnocení: 65 %
Související témata:
Idomeneo (opera)

Výběr článků

Načítám