Hlavní obsah

RECENZE: Cesta únavně dlouhým dnem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Cesta dlouhým dnem do noci patří k titulům, jež se po téměř osmdesáti letech od svého vzniku pravidelně vracejí na scénu. A zcela právem. Klasik amerického dramatu Eugen O’Neill do hry vložil osobní výpověď, ale především vytvořil strhující rodinné drama s velkými hereckými příležitostmi. Režisér Ivan Buraj si zvolil hru ke svému debutu v pražském Divadle v Dlouhé, kde se stane od sezony 2025/26 uměleckým šéfem.

Foto: Martin Špelda

Jan Vondráček hraje Jamese Tyrona v inscenaci Cesta dlouhého dne do noci v Divadle v Dlouhé.

Článek

Buraj pracuje s o’neillovským psychologickým realismem, a to od hyperrealistické filmové scénografie až k pokusu o evokaci psychologického herectví. Zároveň realismus narušuje drobnými zásahy, jakým je použití mikroportů.

Ty sice dovolí hercům i šeptat, ale bohužel i stírají jevištní autentičnost jejich hlasového projevu. Buraj rovněž nechává hlasy občas znít jen jako vnitřní monolog, ale je to prostředek, který působí spíš mechanicky než dramaticky účinně.

Foto: Martin Špelda

Zleva Matyáš Řezníček a Jan Vondráček coby syn a otec v inscenaci Cesta dlouhého dne do noci v Divadle v Dlouhé.

Největším problémem inscenace je, že postavám neponechává žádné tajemství. Od prvního vstupu na jeviště herci nasadí zatěžkanou dramatickou dikci signalizující, že jde o rodinnou tragédii, zatímco O’Neillova hra s tragikou šetří a pod povrchem běžné denní rutiny ji divákům odkrývá jen velmi zvolna.

V Dlouhé se hraje dusná tragédie od začátku až do konce, čímž se inscenace stává monotónní a psychologicky složité charaktery se nijak nerozvíjejí, jen opakují donekonečna to, co už o nich víme.

RECENZE: Kdo se bojí své vlastní tolerance?

Divadlo

Platí to zejména o Jamesi Tyronovi Jana Vondráčka a Jamiem Matyáše Řezníčka, kde herci nedostávají šanci, aby divákům postupně odhalovali svou hlubokou vnitřní spřízněnost otce a syna. Zde vedle sebe existují jen ve vzájemné neměnné antipatii.

Lépe je na tom Barbara Lukešová, která v roli Mary Tyronové v dobře propracovaných hereckých i pohybových kreacích rozvíjí její opětovné upadání do drogové závislosti. Nicméně její vztahy k ostatním postavám nejsou naplněny do té míry, jakou hra nabízí.

Foto: Martin Špelda

Zleva Matyáš Řezníček (Jamie Tyron) a Samuel Toman (Edmund Tyron) hrají bratry v O´Neillově Cestě dlouhého dne do noci.

Samuel Toman v roli nejmladšího syna Edmunda dlouho setrvává u polohy mladíka zasaženého možností předčasné smrti, aniž o postavě prozradí něco víc.

Jeho chvíle přichází až ve druhé části v dialogu obou bratrů, který patří k nejsilnějším momentům inscenace.

Foto: Martin Špelda

Barbara Lukešová hraje Mary Tyronovou upadající do závislosti na morfiu.

Výkladu hry nijak zvlášť neprospělo ani připsané intermezzo psychoterapeutického sezení rodiny Tyronových. Nepřináší nic nového, působí násilně a inscenaci jen zbytečně prodlužuje.

Z jemného přediva O’Neillovy hry zůstalo v Dlouhé vskutku dlouhé a extatické melodrama umocňované navíc i zvnějšku hudbou, světelnými předěly a opakovaně pouštěným dramatickým zvukem hučícího moře.

Foto: Martin Špelda

Součástí inscenace Cesta dlouhým dnem do noci je i připsaná scéna psychoterapie rodiny Tyronových.

Je to škoda, a to jak pro herce, kteří nemají šanci dokonale naplnit potenciál svých složitých postav, tak pro diváky, kterým inscenace neodpovídá na otázku, proč toto vzrušující drama hrát právě dnes. A o čem.

Eugen O’Neill: Cesta dlouhým dnem do noci
Překlad: Ester Žantovská, režie: Ivan Buraj, scéna: Antonín Šilar, kostýmy: Kateřina Štefková. Premiéra 23. března v Divadle v Dlouhé (psáno z první reprízy 3. dubna)
Hodnocení: 55 %

RECENZE: Nikdo není silnější než já, Violet

Divadlo

RECENZE: Racek jako potápějící se Titanic

Divadlo

Reklama

Související témata:
Divadlo v Dlouhé

Výběr článků

Načítám