Hlavní obsah

Andersen: syn ševce, nebo krále?

Právo, Petr Šmidl

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud se dnes dánská veřejnost o něco opravdu zajímá, pak to nejsou parlamentní volby, ale nadcházející 200. výročí narození spisovatele Hanse Christiana Andersena, které připadá na 2. dubna. Oslavy geniálního autora pohádek Malá mořská víla, Ošklivé káčátko, Císařovy nové šaty a mnoha dalších probíhají nejen v Dánsku, ale i v zahraničí.

Článek

Neméně se ovšem oslavuje skutečnost, že se člověku jeho sociálního původu podařilo vystoupat na nejvyšší vrchol světové slávy -celý národ dnes s Andersenem jako symbolem oslavuje své sny, touhy a věčnou naději v jejich naplnění...

Jak se tedy Andersen, jehož životní cesta započala v nesmírně chudé ševcovské rodině, dokázal osvobodit od stigmatu chudoby a obrátit svůj handicap ve výhodu? Co stálo na počátku - bylo to skutečně tak, jak tomu máme podle oficiální verze a církevní matriky věřit? Nebo svou roli sehrály i zcela jiné faktory? Byl Andersen opravdu biologickým synem z chudé ševcovské rodiny, či levobočkem prince Christiana Frederika, později dánského krále Christiana VIII.?

Sto dvanáct let od Andersenovy smrti v roce 1875 nikdo veřejně nepochyboval, že by spisovatel měl jiné předky než ty, kteří jsou uvedeni v církevní matrice. Otázka se vynořila teprve v roce 1987, kdy univerzitní rektor Jens Jergensen vydal knihu s názvem H. C. Andersen - pravdivý mýtus. Podle Jergense byl Andersen ve skutečnosti plodem milostného vzplanutí prince Christiana Frederika a komtesy Elisy Ahlefeldt-Laurvigové a po narození byl dán do péče ševce a jeho ženy, která tehdy pracovala jako kojná.

Odborníci zabývající se Andersenovým životem a dílem knihu strhali, sotva vyšla. Mnozí kritici prohlásili, že ji ani nedočetli do konce - tak horlivě se snažili, aby teorii i jejího autora zesměšnili a vztekle odmítli jako čirý a bohapustý nesmysl. Pro ně hovořila matrika jasně a navíc - princ Christian Frederik a Elise Ahlefeldtová údajně nebyli v době početí na stejném místě.

Poté, co se Jergensen odvážil vyslovit pochybnosti o vžité pravdě týkající se Andersenova ševcovského původu, panovalo sedmnáct let v celé věci ticho po pěšině. Ukázalo se ale, že Jergensenova snaha nebyla marná. V Andersenově rodném městě Odense na ostrově Fyn přišlo spisovateli Rolfu Dorsetovi zvláštní, že se andersenovští badatelé tak snažili zahrabat teorii o královském synovi do země, a také ho udivovalo, že většina z nich knihu buď vztekle zkritizovala, nebo zesměšnila, jako by se jednalo o výplod zamlženého mozku, a to přesto, že - jak sám zjistil - dvě okolnosti v Andersenově životě (které Jergensen použil na podporu své teorie) nelze jen tak smést ze stolu. Obě souvisejí s Andersenovým finančním zajištěním: zaprvé Jergensen poukázal na to, že byť byla obuvníkova rodina skutečně chudá, nebyli na tom až tak špatně, jako kdyby museli žít jen z vlastního příjmu. A zadruhé, po období mladického strádání v letech 1819-1822 byl Andersen po královské intervenci poslán na latinskou školu s neslýchaně vysokou státní podporou.

Loni v březnu vydal Rolf Dorset publikaci s názvem Dítě nebes. Kniha o původu H. C. Andersena. Na rozdíl od Jergensena věnoval více času studiu archívů, došel však ke stejnému závěru: Andersen musel být princův syn, protože jinak zůstává v jeho životě mnoho nejasností. Navíc - jak jinak lze vysvětlit, že se dítě, vyrostlé v chudé ševcovské rodině, stalo oním Hansem Christianem Andersenem, který přišel s námětem k pohádce o ošklivém káčátku krátce poté, co získal informace o svém původu?

Všichni víme, že pohádka vypráví o labutím vejci, z něhož kachna vysedí "ošklivé káčátko", které hrozivě trpí pro svou odlišnost, až nakonec nabude cti a vážnosti jako dospělá labuť. Ve své knize Dorset přesvědčivě poukazuje na to, co andersenovští badatelé dosud odmítali: nejenže se princ Christian Frederik a komtesa Elise Ahlefeldt-Laurvigová v době početí skutečně nacházeli na stejném místě, ale opravdu byli i milenci.

 Aby zamezil veškerým pochybnostem, upozorňuje Dorset na to, že Christian Frederik byl opravdu záletník, že se v době Andersenova narození nemanželské děti šlechticů obvykle umisťovaly do chudých rodin a posléze dostávaly finanční podporu, a jak bylo taktéž obvyklé, že se v takovém případě nezákonně manipulovalo i s církevní matrikou, aby skutečný původ těchto dětí nikdy nevyšel najevo. Dorset nepředkládá žádný konečný důkaz o tom, že by Andersen byl opravdu synem krále, ale dokazuje, že určité předpoklady pro platnost této teorie existují a že takový svět fantazie, v němž se zrodily slavné pohádky, musel vzejít z něčeho zcela mimořádného.

Jak si ale tato druhá kniha poradila s danou problematikou? Podařilo se to Dorsetovi lépe než Jensu Jergensenovi? Ano i ne. Ano proto, že nebylo možné smést ji ze stolu stejným způsobem jako knihu předchozí, neboť vzbudila zájem a dobře se prodává. I ji však odmítli literární badatelé, ačkoliv jich tentokrát bylo méně a vyjadřovali se stručněji. Možná proto, že Dorsetovu argumentaci nelze (jako v Jergensenově případě) hned zavrhnout, spokojili se odborníci pouze s obecně odmítavým stanoviskem a se shovívavým úsměvem se rychle opět odmlčeli.

Dorsetova kniha se očividně dotkla něčeho, čeho se dotýkat nelze, a již vůbec ne v roce 200. výročí Andersenova narození, jehož chce dánský stát využít k vlastní propagaci. Pravda se nerada poslouchá, to víme. Ale proč zrovna v této souvislosti? Proč si ani oficiální Dánsko, ani andersenovští badatelé nepřejí, aby pravda o spisovatelově původu vyšla najevo? Proč "královskou" teorii podporují jen takzvaně obyčejní lidé, kteří dokážou pochopit fakta, jež pro tuto teorii hovoří, a kteří se o ní chtějí dozvědět víc?

Svou roli zde hraje několik faktorů. Dánsko v roce 2005 je monarchií, kde sice královna nemá žádnou výkonnou moc, přesto je všeobecně respektována a populární, a tato popularita je nesrovnatelně větší než popularita střídajících se premiérů a jejich stranických kolegů. V současném Dánsku probíhá tajný a tichý boj mezi monarchií a demokracií, a právě v tomto boji si demokracie vzala Hanse Christiana Andersena za své rukojmí.

Jestliže není možné se dotknout mýtu o ševcově synu, pak je to především proto, že nelze připustit, že by král mohl "mít prsty" ve hře o početí největšího Dána v historii země. Ale je to i proto, že současná forma vládní moci se ideologicky opírá o ideu, že nevadí, když se člověk narodí na kachním dvorku, jen když je totožný s Dánskem. Skutečnost, že Andersenův kachní dvorek ležel v Dánsku absolutistické monarchie a že Andersen byl nejspíš oním labuťátkem, jehož rodiče na tomto dvorku zanechali, je opomíjena s tvrdošíjnou vytrvalostí, která by si zasloužila lepší odůvodnění.

Dánsko letos na oslavu národního pokladu - Hanse Christiana Andersena - vydá zhruba 300 miliónů dánských korun (1,2 mld. Kč). Kdyby se teorie o královském synu prokázala jako pravdivá, bylo by to pro odborníky (placené státem) dost špatné. Andersenovští badatelé totiž staví právě na jeho vzestupu (bez pomoci zvenčí) z nejnižších sociálních vrstev ke světové slávě. Pokud se tyto základy zhroutí, zhroutí se i demokratické sebepojetí Dánska.

Nelze se proto až tak divit, že všechny žádosti Rolfa Dorseta u státních i soukromých fondů o prostředky na další bádání o původu Hanse Christiana Andersena byly zamítnuty. Ve hře je totiž mnohem více, než je na první pohled zřejmé. Jde o otázky: kdo jsme a kam to v životě můžeme dotáhnout. O důležitost toho, co víme o svém původu. O pravdu nebo sebeklam.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám