Deltakron? Je to jen kontaminace v laboratoři, zpochybňují vědci objev

Objev další varianty koronaviru ohlásili vědci na Kypru. Prozatím ji pojmenovali deltakron, protože má podobné genetické uspořádání jako varianta delta a k tomu desítky mutací jako omikron. Zahraniční vědci ale mají o nálezu nové varianty pochyby.

Foto: Loren Elliott, Reuters

„Známe případy, kdy se pacient nakazí variantou delta a omikron zároveň. Nový kmen je ale kombinací obou,“ řekl Leonidos Kostrikis, šéf laboratoře biotechnologie a molekulární virologie na Kyperské univerzitě, pro tamní stanici Sigma TV.

Podle agentury Bloomberg Kostrikisův tým zaznamenal 25 případů deltakronu. Jedenáct z nich se týkalo lidí hospitalizovaných s covidem, zbytek pacientů léčených doma.

„Další výsledky výzkumu ukážou, zda je nový kmen více patologický, nebo nakažlivější, či zda má sílu převládnout a ostatní varianty vytěsnit,“ dodal Kostrikis.

Dobrá zpráva o omikronu: Už se nám tu nikdo nedusí, říká izraelský lékař

Blízký a Střední východ

Nic takového neexistuje

Zahraniční virologové jsou ale k novému objevu skeptičtí, podle nich se pravděpodobně jedná o chybu způsobenou kontaminací vzorků v laboratoři.

„Sekvenční vzorky kyperského 'deltakronu', o kterém psala média, docela jasně vypadají jako kontaminace,” uvedl virolog Thomas Peacock z Královské univerzity v Londýně na Twitteru.

Podle něj se všechny mutace podobné omikronu v genomu delty objevily v části genetické sekvence, která často vykazuje neobvyklé mutace vlivem komplikací při genetickém sekvenování. Dodal, že je nepravděpodobné, že by vznikla nová kombinace viru, jelikož omikron se šíří teprve krátce.

Omikron už v Česku převládl

Nález nové varianty odmítá i infektoložka při Světové zdravotnické organizace doktorka Krutika Kuppalliová. „Nic jako deltakron neexistuje. Jedná se pravděpodobně o sekvenační artefakt (kontaminace fragmenty omikronu ve vzorku delty, která vznikla v laboratoři),” uvedla na Twitteru.

Kostrikis si ale za zjištěním svého týmu stojí. Agentuře Bloomberg uvedl, že vzorky kyperští vědci předali ke zkoumání i do jiných zemí, kde nejméně jeden vzorek z Izraele vykazuje genetické vlastnosti deltakronu.

„Jejich zjištění vyvrátila tvrzení, že nová varianta je výsledkem kontaminace vzorků v laboratoři, jak se zpočátku spekulovalo,“ podotkl Kostrikis. Neupřesnil ale, které laboratoře a za jakých podmínek vzorky s novou mutací ověřovaly.

Rozmach omikronu provází vlna dezinformací

Internet a PC

„Pokud původní vzorek obsahuje nějakou kontaminaci a pokud ji zašlete deseti dalším laboratořím, tak je to stále ten stejný vzorek, ze kterého získáte ty samé výsledky,“ uvedla pro kanadskou stanici CTV genetička a bioetička Fatima Tokhmanfshanová z výzkumného institutu při McGillově Univerzitě v Montreálu.

„Pokud tvrdí, že laboratoř v Izraeli našla ve vzorcích novou mutaci, zajímalo by mě, zda například našli člověka se stejnou mutací viru v odlišném regionu,” dodala.

Podle primáře oddělení pro izolaci vysoce nebezpečných nákaz univerzitní nemocnice ve Frankfurtu nad Mohanem Timo Wolfa je potřeba další ověření dat.

„Nemyslím si, že máme indicie, že nový nález může znamenat problém. Myslím si ale, že k tomu, abychom si byli definitivně jistí, si budeme muset počkat ještě několik týdnů,” uvedl pro Deutsche Welle.

Čína uzavřela další město kvůli pouhým dvěma případům. Uvězněno je přes 20 milionů lidí

Koronavirus

Světová zdravotnická organizace zatím neeviduje deltakron mezi sledovanými variantami koronaviru.