Článek
Počet řidičů s celoročními pneu vzrostl za 6 let o 207 %
V Česku dnes jezdí na celoročních pneumatikách podle dat e-shopu Pneumatiky.cz přibližně 8 procent řidičů. Možná to nevypadá jako zas tak vysoké číslo, ale ještě v roce 2016 na nich jezdilo pouze 2,6 %. V západní Evropě je to ještě více, například v Německu používá celoroční pneumatiky každý pátý řidič.
Důvody, proč řidiči stále častěji volí celoroční pneu jsou různé. V průzkumu Pneumatiky.cz 34 % řidičů uvádí, že volí celoročky kvůli většímu pohodlí, 27 % kvůli úspoře peněz za druhou sadu a podle dalších 22 % jsou české zimy v posledních letech tak mírné, že zimní pneu zkrátka nejsou potřeba.

Spolehlivost celoročních pneumatik otestovala mistryně ČR v rallye Sandra PokornáVideo: Pneumatiky.cz
Verdikt mistryně ČR v rallye: Na rodinné auto bych celoročky bez obav obula
Důvěra v celoroční pneumatiky tedy každým rokem stoupá. Je ale oprávněná? E-shop Pneumatiky.cz se rozhodl prověřit spolehlivost celoročních pneumatik s mistryní ČR v rallye Sandrou Pokornou. Cílem bylo zjistit, jak si povedou v krizových situacích, jako je brzdění ve vysoké rychlosti, aquaplaning, prudké zatáčky a smyk.
Závěr z testování může některé řidiče překvapit. „Přiznávám, že na mě celoroční pneumatiky udělaly dojem při testování krizových situací. Na rodinné auto bych je bez obav obula,“ popisuje mistryně rallye dojmy z testování. Řidičům, kteří jezdí převážně po opravených silnicích do 25 tisíc kilometrů ročně by je určitě doporučila.

Celoroční pneu Sandru příjemně překvapily krátkou brzdnou dráhou i ochranou proti aquaplaningu
Skvělý dojem na ni udělala především loňská novinka Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, která při testování skvěle držela i při aquaplaningu a prudkém brzdění.
Celoroční pneumatiky jsou stále kompromis
Častou námitkou proti celoročním pneumatikám je, že jde jen o špatný kompromis mezi letní a zimní pneumatikou. S tím Sandra Pokorná nesouhlasí. „Netvrdím, že se celoroční pneumatiky vyrovnají těm sezónním, které jsou naplno přizpůsobeny podmínkám v létě či zimě. I tak jde ale o slušný kompromis,“ vysvětluje závodnice.
Rozdílů mezi letní a zimní pneumatikou je a bude celá řada. Letní pneumatiky mají díky menšímu prořezání výhodu na suchu a zimní pneumatiky zase díky výraznějším lamelám lépe zabírají na sněhu. Rozdíly však nejsou velké. Běžný řidič zpravidla nepozná při jízdě rozdíl.

„Na rodinné auto bych celoroční pneu bez obav obula,“ shrnuje testování Sandra
Po letních a zimních pneumatikách by však měli rozhodně sáhnout řidiči, pro které je jízda autem koníček, a chtějí z něj dostat maximum. Pro sportovně založené řidiče navíc většinou dává smysl sáhnout po Ultra-High-Performance (UHP) pneumatikách, tedy dezénům navrženým pro maximální výkon. Stejně tak jsou zimní pneu nezbytnost pro řidiče, kteří často jezdí v horách nebo po neudržovaných silnicích.