Článek
Technologický pokrok jde velmi rychle kupředu a razantní dopad má i na bankovní sektor, který se musí přizpůsobit současným trendům. Aby banky mohly nabízet inovativní rychlá online řešení, musí investovat do nových technologií i rozvoje svých IT týmů. O tom, jaké změny dnes můžeme pozorovat, mluví Martin Kobza, člen představenstva České spořitelny, která je u nás lídrem v digitalizaci. Největší česká banka už dávno není „jen“ tradiční bankou, ale se svými 1 500 lidmi v IT týmech a investicemi do technologií v řádech miliard korun ročně, patří mezi největší technologické společnosti u nás. Své týmy navíc rozšiřuje o další odborníky.
1. Častější kontakt s bankou
Jestli technologie něco ovlivnily, je to frekvence, s jakou jsme s bankou v kontaktu, ačkoliv si to mnohdy ani neuvědomujeme. Online bankovnictví je dnes už samozřejmostí pro velkou většinu klientů. Návštěvy pobočky, kam jsme zavítali v průměru třikrát do roka, jsme vyměnili za online řešení, která využíváme daleko častěji. Podle dat z mobilního bankovnictví George České spořitelny, využívá klient online bankovnictví v průměru víc než 20× měsíčně.
2. Sjednávání služeb online
V online bankovnictví dnes už nezískáváme jen přehled o svých financích, ale stále více lidí jej využívá i pro sjednání nových služeb nebo třeba online komunikaci s bankéřem. Příkladem je už zmíněný George, který představuje platformu, kde lze všechny tyto úkony řešit na jednom místě. Mimochodem dnes se o jeho rozvoj stará tým více než 300 lidí, kteří se věnují také jeho bezproblémovému chodu nebo zabezpečení.
3. Chatboti a umělá inteligence
Dnes hojně skloňovaná umělá inteligence je využívána i v bankovním sektoru, a to už poměrně dlouho a na různorodé úkoly. Krom toho, že pomáhá s analýzou velkého množství dat, nebo identifikací podvodných plateb, se s ní můžeme setkat v podobě chatbotů. Ti jsou stále pokročilejší a dost často už ani nepoznáme, že nemluvíme se skutečným člověkem. Česká spořitelna chatbota zavedla už v roce 2018 a v letošním roce plánuje zpřístupnit vylepšenou verzi využívající nejnovější generativní umělou inteligenci, kterou si lze představit jako virtuálního poradce a kouče a která zcela promění dosavadní interakci.
4. Nechybí zábava
Chceme se bavit a zábava nachází své místo i v online bankovnictví, kde se uplatňují prvky gamifikace. To znamená, že do bankovnictví pronikly některé herní principy. Příkladem je funkce Moneyback, kdy zákazníci získávají za nákupy u vybraných společností peníze zpět.