Hlavní obsah

KOMENTÁŘ: Maláčová a spol., nevhodné paralely a právo se znemožnit - Thomas Kulidakis

Novinky, Thomas Kulidakis

Na používání historických paralel při vysvětlování problémů dneška není v obecné rovině nic špatného. Je to ale disciplína, která vyžaduje hluboké znalosti, velkou dávku umírněnosti a výběr přirovnání, které v sobě neskrývají past meče ostrého jazyka o dvou ostřích.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Thomas Kulidakis

Článek

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová není první ani poslední osoba, která klopýtla ve snaze vysvětlit protivníkovi v debatě i široké veřejnosti svou myšlenku příměrem minulosti. Použití druhé světové války a nacistické okupace jako důkaz, že ani tenkrát nebyly školy zavřené, bylo ale naprosto nepřípadné.

Za prvé, nacisté první, co udělali, zavřeli vysoké školy. Do škol běžných neumožnili chodit kupříkladu dětem židovským. Nejen v zemích českých, ale i například v okupovaném Polsku, umožňovali chodit do školy hlavně žákům německým. Pastí argumentace se pak také může stát, že když třeba ctěná ministryně vyřkne, co vyřkla, mohl by někdo vyvodit následující úvahu.

Jestliže nacisti nechali část škol otevřenou, a část zavřeli, ovšem vláda, kde Maláčová sedí, nechává školy zavřené všechny, v jakém vztahu je pak ve srovnání s okupační správou ve druhé světové? Odpověď by byla nehezká stejně tak, jako je nehezké vůbec něco takového naznačovat. A to z toho důvodu, že srovnávat dnešní politický zápas, jestli kvůli koronaviru zavřít společnost méně, více nebo vůbec, nemá nic společného s kulisami druhé světové války.

Byl to špatný příklad, omlouvá se Maláčová za srovnávání covidu s válkou

Domácí

Maláčová ovšem není jediná, kdo se pouští na tenký led srovnávání nesrovnatelného. Například v Německu se jistá mladá žena ve svém odporu vůči lockdownu přirovnala k Sophii Schollové. Tenkrát si hned vysloužila kritiku dokonce i od svých spoluodpůrců proti karanténě. Její řeč byla nesmyslná, protože Schollovou coby mladou studentku nacisti popravili za šíření letáků s protiválečnou a protinacistickou tématikou. Na rozdíl od dotyčné Jany z Kesselu nemohla postávat na tribuně, šířit své názory opoziční k vládní politice veřejně a zaplatila životem.

V Německu se také skupina nesouhlasící s poměry odhodlala srovnat zákon o koronavirových opatřeních kancléřky Merkelové se zmocňovacím zákonem kancléře Hitlera. Merkelová vládne Německu a do jisté míry i celé Evropě dvě desetiletí, ale zatím jsme neměli další světovou válku, koncentrační tábory ani nic podobného. Když jsme u koncentračních táborů, i u nás se objevili tací, kteří zahraniční návrhy na detenční zařízení pro opakované narušitele karantény srovnávali s řáděním nacistického Německa.

Schillerová neumí angličtinu, Maláčová zase dějepis. Sociální sítě se baví výrokem ministryně

Koktejl

Kromě toho, že to je nesmysl, mohli si dotyční spíše vzpomenout na internační (koncentrační) tábory Britů v Búrské válce nebo ty stavěné pro židovské imigranty v době britské správy Palestiny. Nebo na tábory v USA, kam za druhé světové války tamní vláda zavírala Japonce žijící na území USA a také vlastní občany japonského původu. Opět ovšem by to byla paralela nesprávná, protože za prvé nejsme ve válečném střetnutí, za druhé, nikdo nikoho do tábora nezavírá na základě státní nebo etnické příslušnosti. Naštěstí.

Podobných příkladů bych mohl uvádět více, společně se jmény vyjadřujícími se v české veřejné debatě i v zahraničí. S výjimkou paní ministryně, která má tu smůlu, že je ministryně, neuvádím další jména záměrně, protože škoda dělat reklamu nositelům rádoby chytrých historických přirovnání, která jsou ale úplně mimo. Ostatně, žijeme v demokracii, máme svobodu slova, a každý má právo říkat, co chce, dokud to neodporuje § 403 trestního zákoníku. I pak ho má, musí ale počítat s možným trestem.

Maláčové srovnání covidu s druhou světovou válkou zaujalo i ve světě

Evropa

Největší problém a nebezpečí zcestných přirovnání ale je, že radikalizují a odvádí debatu od podstaty věci. Proti lockdownu i za něj se dá argumentovat i jinak. Vzít si ekonomická data, srovnat je třeba s krizemi hospodářskými minulosti. Podívat se na data zkoumající vliv izolace na jedince, i vliv rozšíření povinné školní docházky na obecnou vzdělanost a hospodářství. Zhodnotit, jak si vedly společnosti při minulých epidemiích, jestli karantény pomáhaly nebo ne, apod. Dá se argumentovat listinou základních práv, ústavním pořádkem, apod.

Thomas Kulidakis

Vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Absolvoval také studium politologie a řečtiny na univerzitách v Řecku.

V komentářích se zaměřuje nejen na českou domácí politiku, Evropskou unii a oblast Balkánu.

Působí jako komentátor Českého rozhlasu Plus a publikuje v odborném tisku. V minulosti spolupracoval na mezinárodních vědeckých projektech Univerzity Karlovy v Praze a byl odborným konzultantem u některých dokumentů.

Pro spoustu lidí je ale jednodušší jít cestou příměrů nevhodných i s rizikem, že využijí svého práva veřejně se zesměšnit naprosto novým a originálním způsobem, který tady ale už byl.

Reklama

Výběr článků

Načítám