Hlavní obsah

Trolejbus veterán měl skončit ve šrotu. Bude ozdobou sbírky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V dílnách Dopravního podniku města Brna (DPMB) naplno začala oprava trolejbusu 9Tr, který se podařilo dopravákům před čtyřmi lety získat zpět z Ukrajiny. Stroj tam po ukončení provozu čekalo sešrotování.

Foto: Archiv DPMB

Pracovníky dílen v brněnské čtvrti Komín čekají tisíce hodin práce na obnově nyní už historického trolejbusu

Článek

Na opravu skeletu a podvozku, kterou měl na starosti externí dodavatel, teď navážou pracovníci trolejbusové vozovny v Komíně. Čekají je tisíce hodin práce včetně kompletace interiéru vozu a lakování.

„Trolejbus s evidenčním číslem 3136 zařadil do provozu Dopravní podnik města Brna v roce 1980. Spolu s dalšími šesti vozy tohoto typu jej v roce 1996 odkoupilo ukrajinské město Rovno. Když jej před čtyřmi lety místní dopravce vyřazoval z vozového parku, podařilo se nám trolejbus zachránit před sešrotováním a dopravit zpět k nám do Brna, kde začínal. Tím, že jej zrekonstruujeme a zařadíme mezi retro vozy, jeho příběh tedy nekončí,“ říká k historii vozu generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

V komínských dílnách čeká stroj nyní na rekonstrukce obou náprav, instalace elektrovýzbroje, kabeláže, vzduchových rozvodů, znovuvzkříšení interiéru a lakování.

Obří trolejbus vyjel v Plzni na zkušenou

Domácí

„Vzhledem ke stáří vozu je velmi obtížné získat funkční náhradní díly. Mnoho součástek si proto musíme sami vyrobit přímo na míru. Rozsah opravy vyžaduje odborníky různých profesí – svářeče, stolaře, automechaniky, zámečníky nebo elektrikáře. Využijeme například i čalouníky z ústředních dílen, kteří zhotoví nová sedadla,“ popsal Vítězslav Žůrek, technickoprovozní ředitel DPMB.

Výhodou je dlouholetá zkušenost pracovníků napříč dopravním podnikem s opravami historických a retro vozů. V celém procesu pomáhají i nadšenci a pamětníci, kteří přispívají vzpomínkami, radami a fotkami. Trolejbus v původní krémovo-červené barvě by se měl mezi flotilu sedmnácti brněnských retro vozů zařadit v první polovině roku 2025.

Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958–1981. Brněnský dopravní podnik v letech 1963–1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední vůz byl z provozu vyřazen v roce 1996.

Nová trolejbusová linka v Praze měla fungovat od jara. Na vozy se ale stále čeká

Domácí

Může se vám hodit na Firmy.cz: Dopravní podnik města Brna

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám