Hlavní obsah

Původní mouřenín z Kofily se letošního jubilea nedožil, na obalech zmodral

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V letošním roce slaví Kofila, legendární čokoládová tyčinka s kávovou příchutí, sté výročí. To už ale neoslaví původní mouřenín, který desítky let představoval hlavní motiv křiklavě žlutého obalu. Na nových designových obalech, které v rámci výročí vznikly na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, je postavička vyobrazena v modré barvě.

Foto: Profimedia.cz

Kofila slaví 100. výročí

Článek

Psal se rok 2020, když celá řada světových značek a firem musela na základě tlaku části veřejnosti přehodnocovat názvosloví svých výrobků či design balení.

V alpských zemích šlo třeba o kulatý zákusek politý čokoládou s vaječným krémem uvnitř. A název? Mohrenkopf, tedy mouřenínova hlava.

A právě mouřenína má od roku 1923 na obalech také Kofila. Pokud se tedy slovem mouřenín dá označit postavička modré barvy.

Tu dostal výtvor českého umělce Zdeňka Rykra teprve nedávno. Sice už nemá oči ani jazyk, o to víc by se ale dal zařadit do kategorie „woke“.

Foto: Bez zdroje

Původního mouřenína nahradila v roce 2021 modrá postavička

„Ke změně došlo na podzim roku 2021. Všechny naše výrobky občas prochází změnami. Tato změna byla motivována hlavně novým složením Kofily, kdy se používá stoprocentně udržitelně získávané kakao. Obaly vycházejí také z globální politiky Nestlé, kdy se chceme chovat férově ke všem skupinám lidí,“ řekla v úterý Novinkám Tereza Skrbková, tisková mluvčí českého zastoupení společnosti Nestlé. Modrá barva podle ní odkazuje na barvu hvězdy Orion.

Výrobce cereálií čelí nařčení z rasismu kvůli hnědému stvoření. Mouřenín z čokolády Kofila je v bezpečí

Koktejl

Ještě v červnu 2020 přitom Robert Kičina z československé pobočky společnosti Nestlé o změně mouřenína neuvažoval.

„Jsme na Rykrovu kresbu hrdí, je to jedna z nejikoničtějších značek, které máme. Nezaznamenali jsme žádné tlaky ani negativní ohlasy v tomto směru,“ řekl tehdy Kičina s tím, že mouřenína vnímá zejména jako původní československou značku, a nikoliv jako rasově necitlivé zobrazení etnika.

Samotný mouřenín se šálkem kávy odkazuje pravděpodobně na Turka Ahmeda, který na začátku 18. století v Čechách zakládal první kavárny. Na obalech v původním provedení vydržel s jednou drobnou pauzou přibližně 98 let.

Ani nové obaly v rámci výroční designové edice, která vznikla ve spolupráci s ateliérem Grafický design Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, už se k původnímu motivu nevrací.

Studenti navrhli téměř 80 designů, vybráno bylo sedm, které se dostaly do výroby. Návrhy posuzovala odborná porota.

„Studenti se ve svých návrzích inspirovali nejen spojením typického prvku Kofily, kterým je káva a čokoláda, ale také původním designem od Zdenka Rykra nebo vzory, které byly v době vzniku Kofily populární,“ uvedla začátkem února mluvčí univerzity Petra Svěráková.

Anketa

Která barva postavičky na obalu se vám líbí víc?
Víc se mi líbí modrá.
0,8 %
Víc se mi líbí černá.
94,6 %
Je mi to jedno.
4,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 28982 čtenářů.

Zdravotnici na britském kurzu učili, že je provinilá bílá rasistka. Když se ozvala, vyhodili ji

Evropa

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám