Článek
„Jsme první kavárna v Praze, kde si hosté mohou dopřát takovýto elegantní detail na toaletách pro pány i pro dámy,“ říká Sylvio Spohr, dlouholetý majitel a provozovatel kavárny s bohatou historií, kam kdysi chodívali i Albert Einstein či Franz Kafka.
„Oslovili mě s tímto nápadem vnuci našeho dlouholetého hosta, dnes už přítele – je to známý český fotograf, kterému je už devadesát let. Chodí k nám od doby, kdy jsme před 33 lety znovu otevřeli,“ vypráví Spohr v historických prostorách, kde za minulého režimu byly kanceláře.
Dnes stačí vejít na pánskou toaletu a hned za dveřmi je na stěně velký modrý automat s nápisem Vůnětomat. „Vyberte si parfém,“ je tu napsáno česky i anglicky, stejně jako další návodné instrukce. Ve žluté vitríně za sklem je vidět hned pět vůní pro pány, podobně jako ve verzi pro ženy na dámských toaletách. Aktuálně jde o značky jako Versace, Dior, Tom Ford, Acqua di Gio, Prada, Giorgio Armani, Chanel nebo Chloé.
„Nápad není z naší hlavy, jenom jsme ho oživili,“ vypráví osmadvacetiletý Karim Amrane, který stojí za projektem se svým o čtyři roky mladším bratrem.
„Podobné automaty byly populární v minulém století v USA nebo v Rusku, rozhodli jsme se přivést tento koncept českým zájemcům, pro které je to novinka. Neprodáváme parfémová balení, nabízíme malinký exkluzivní zážitek za pár korun,“ zmiňuje. Cena se pohybuje kolem dvacetikoruny za dávku.
Parfém se po výběru značky a bezhotovostní platbě nastříká malou tryskou na zákazníka. „Vůnětomat je tak vhodný do prostředí, kde lidé drobný každodenní luxus ocení. Ideálně se hodí do kaváren, ale chceme se rozšířit i do divadel, případně do nočních klubů a na festivaly. Snažíme se najít lokality, kde by z toho lidé mohli mít praktický užitek, ať už při obchodní nebo soukromé schůzce,“ popisuje Karim Amrane novou službu, která je navržená pro příležitostné použití.
Café Louvre je prvním místem, kde se automat objevil, nejdříve na dámských toaletách, o pár měsíců později následoval ten na pánských. „Parfémy obměňujeme, snažíme se nabídnout co nejširší výběr. Soustředíme se na populární vůně známých světových značek, ale plánujeme oslovovat i soukromé parfuméry, kteří navrhnou vůně pro konkrétní lokace. Pokud to bude kavárna, můžeme čekat například vůně kávy a růží. Když bude automat na hudebním festivalu, můžeme se snažit nabídnout zase jiný druh svěžesti,“ dodává starší z bratrů.
Sylvio Spohr popisuje, jak za ním přišli „kluci“, vysokoškoláci, že mají nějaký nápad a chtěli by ho vyzkoušet, jestli by je podpořil.
„Myšlenka mi přišla originální, a i když se v podobných tématech držíme spíše zpátky, tak mě nadchla, protože nápad byl milý a vtipný. Toalety jsem jim nabídnul k dispozici,“ popisuje a nabízí vysvětlující propojení názvu Café Louvre a zároveň parfémů, které jsou tradičně spojovány s Francií.
„Celý tento dům kdysi vzniknul jako Palác Louvre. A když tu fungovala kavárna, což bylo do roku 1948, nesla tento název,“ podotkl.
„Sami říkali, že nepočítají s tím, že by to byla nějaká obrovská byznysová díra do světa, ale baví je to,“ říká muž, který je známý nejen jako restauratér, ale také jako prezident Asociace restauratérů APRON a dříve i jako prezident Sdružení podnikatelů v pohostinství HOREKA.
Aktivně se angažoval například v prosazování snížení DPH v pohostinství a je hlasitým zastáncem kvalitní české gastronomie. „Vnímám ty kluky jako inteligentní, vzdělané parťáky s rozhledem a skvělou komunikací, takže jsem nemusel dlouho přemýšlet. Uvidíme,“ dodal Spohr, který je zvyklý použít parfém doma před odchodem, ale umí si představit situace v průběhu dne, kdy se nová dávka vůně může hodit.